28 marca 2024

Ile może być kasztanów?

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z zasady 1 do 1, z zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: zasada kardynalności, zasada 1 do 1
  • Szacowanie liczby obiektów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • liczyć przedmioty i określać, ile ich jest;
  • szacować liczbę obiektów
  • stosować zasadę jeden do jednego w celu ustalenia, czy obiektów w zbiorach jest po tyle samo, mniej czy więcej

 

Materiały dla dziecka

  • pudełko z kasztanami (kilkanaście kasztanów)
  • samoprzylepne karteczki

 

O matematyce

    Zasada 1 do 1 polega na wypowiadaniu jednego liczebnika dla każdego licznego obiektu. R.Gelman i C.R.Gallistel stwierdzili, że dwuletnie dzieci potrafią tej zasady przestrzegać, nawet przed nauczeniem się nazw kolejnych liczebników, ale mają trudności z zaprzestaniem recytowania liczebników i wskazywania liczonych obiektów w tym samym czasie.

    Według K.Fuson liczenie jeden do jednego stanowi wyzwanie dla małych dzieci pod względem pamięci, uwagi oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej. Pomaga na tę trudność stepowanie, skakanie lub klaskanie, co może spowolnić liczenie i pomóc skoordynować ruch i wypowiadanie liczebników. Dlatego w opisanym zadaniu dzieci liczą, wykonując określone ruchy.

    W zadaniu dziecko szacuje liczbę kasztanów w pudełku, a następnie sprawdza, czy dobrze oszacowało.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą przy stolikach. Mają bloczek z samoprzylepnymi karteczkami.
  • Daj każdemu dziecku pudełko z kasztanami.
  • Dzieci patrzą na kasztany i szacują, ile ich jest. Nie liczą kasztanów.
  • Przylepiają do stołu tyle karteczek, ile uważają, że jest kasztanów w pudełku.
  • Sprawdzają, czy miały rację. Na każdej karteczce kładą kasztan z pudełka.
  • Zapytaj:
    • Kto dobrze określił liczbę kasztanów?
    • Kto powiedział za dużą liczbę?
    • A kto za małą?

 

Modyfikacje 

  • Warto wykorzystać codzienne okazje, w których dzieci mogą oszacować liczebność zbioru.  Na przykład na tacy stoją kubki. Pokaż je dzieciom i zapytaj, ile ich może być.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • liczą kasztany i określają, ile ich jest;
  • szacują liczbę kasztanów w pudełku;
  • korzystają z zasady 1 do 1, żeby sprawdzić, jak dobrze oszacowały liczbę kasztanów
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder