Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola
Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności
Kluczowe pojęcia:
- Liczenie: liczenie przedmiotów, zasada kardynalności;
- Kodowanie liczb cyframi
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- po policzeniu od razu określać, ile jest obiektów
- z pomocą dorosłego zapisywać i odczytywać liczby cyframi
Materiały dla każdego dziecka
- kilka pudełek z przykrywką
- klocki lub inne liczmany
- pisaki, samoprzylepne karteczk
O matematyce
Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:
-
jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);
-
wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.
-
organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;
-
liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;
-
wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;
-
dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.
Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.
W zadaniu dzieci liczą chowane do pudełek klocki. A potem szukają pudełka z daną liczbą klocków.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
- Postaw przed dzieckiem pudełko. Połóż kilka klocków.
- Dziecko liczy klocki.
- Wkłada klocki do pudełka, a pudełko zamyka przykrywką.
- Zapytaj: Ile jest klocków w pudełku? Jeżeli dziecko, nie wie, to wyjmijcie klocki z pudełka i jeszcze raz je policzcie. A potem z powrotem włóżcie klocki do pudełka i zamknijcie go.
- Zapiszcie liczbę klocków na samoprzylepnej karteczce, którą naklejcie na przykrywce pudełka.
- Powtórzcie działania z jeszcze kilkoma pudełkami i z różna liczbą chowanych do nich klocków.
- Postaw pudełka i zapytaj dziecko, w którym z nich są 4 klocki. Poproś, żeby znalazło pudełko z 3 klockami. Kiedy dziecko wskaże pudełko, wyjmijcie z niego klocki i głośno je policzcie.
Modyfikacje
- Liczmany (na przykład fasolki) chowajcie pod kubeczkami.
- Każde dziecko ma pudełko z przykrywką. Powiedz, ile ma włożyć do niego klocków. Liczbę klocków zapisuje z twoją pomocą na karteczce, którą przylepia na pudełku. Zamień dzieciom pudełka. Następnie poproś, aby na przykład znalazły pudełko z siedmioma klockami. Kiedy znajdą takie pudełko, otwierają je i liczą klocki, aby sprawdzić, czy mają rację. Jeśli zgadza się, to powiedz: Tak, w tym pudełku jest siedem klocków! Jeśli okaże się, że w pudełku jest inna liczba klocków, to zapytaj: Więc ile jest w tym pudełku klocków?
- Zwiększaj lub zmniejszaj liczbę chowanych w pudełkach klocków
- Jeśli dziecko nie jest gotowe do pisania liczebników, sama zapisz liczbę.
- Możesz zrezygnować z zapisu liczb cyframi.
- Liczone klocki ustawiaj w szeregu, jeden obok drugiego. Liczenie tak ustawionych przedmiotów jest łatwiejsze dla dziecka. Podkreślaj gestem i słowem ostatni wypowiedziany liczebnik, co wzmacnia zasadę kardynalności.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- liczą klocki i określają, ile ich jest
- odczytują z twoją pomocą liczby zapisane cyframi.