28 marca 2024

Ile klocków jest w pudełku?

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: liczenie przedmiotów, zasada kardynalności;
  • Kodowanie liczb cyframi

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • po policzeniu od razu określać, ile jest obiektów
  • z pomocą dorosłego zapisywać i odczytywać liczby  cyframi

 

Materiały dla każdego dziecka

  • kilka pudełek z przykrywką
  • klocki lub inne liczmany
  • pisaki, samoprzylepne karteczk

 

O matematyce

   Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:

  • jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);

  • wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.

  • organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;

  • liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;

  • wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;

  • dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.

 

    Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli  przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.

 

    W zadaniu dzieci liczą chowane do pudełek klocki. A potem szukają pudełka z daną liczbą klocków.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Postaw przed dzieckiem pudełko. Połóż kilka klocków.
  • Dziecko liczy klocki.
  • Wkłada klocki do pudełka, a pudełko zamyka przykrywką.
  • Zapytaj: Ile jest klocków w pudełku? Jeżeli dziecko, nie wie, to wyjmijcie klocki z pudełka i jeszcze raz je policzcie. A potem z powrotem włóżcie klocki do pudełka i zamknijcie go.
  • Zapiszcie liczbę klocków na samoprzylepnej karteczce, którą naklejcie na przykrywce pudełka.
  • Powtórzcie działania z jeszcze kilkoma pudełkami i z różna liczbą chowanych do nich klocków.
  • Postaw pudełka i zapytaj dziecko, w którym z nich są 4 klocki. Poproś, żeby znalazło pudełko z 3 klockami. Kiedy dziecko wskaże pudełko, wyjmijcie z niego klocki i głośno je policzcie.

 

Modyfikacje 

  • Liczmany (na przykład fasolki) chowajcie pod kubeczkami.
  • Każde dziecko ma pudełko z przykrywką. Powiedz, ile ma włożyć do niego klocków. Liczbę klocków zapisuje z twoją pomocą na karteczce, którą przylepia na pudełku. Zamień dzieciom pudełka. Następnie poproś, aby na przykład znalazły pudełko z siedmioma klockami. Kiedy znajdą takie pudełko, otwierają je i liczą klocki, aby sprawdzić, czy mają rację. Jeśli zgadza się, to powiedz: Tak, w tym pudełku jest siedem klocków! Jeśli okaże się, że w pudełku jest inna liczba klocków, to zapytaj: Więc ile jest w tym pudełku klocków?
  • Zwiększaj lub zmniejszaj liczbę chowanych w pudełkach klocków
  • Jeśli dziecko nie jest  gotowe do pisania liczebników, sama zapisz liczbę.
  • Możesz zrezygnować z zapisu liczb cyframi.
  • Liczone klocki ustawiaj w szeregu, jeden obok drugiego. Liczenie tak ustawionych przedmiotów jest łatwiejsze dla dziecka. Podkreślaj gestem i słowem ostatni wypowiedziany liczebnik, co wzmacnia zasadę kardynalności.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • liczą klocki i określają, ile ich jest
  • odczytują z twoją pomocą liczby zapisane cyframi.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder