28 marca 2024

Gra: Kto pierwszy do mety?

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: odliczanie
  • Subitacja: subitacje percepcyjna

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • odliczać określoną liczbę przedmiotów
  • określać liczbę oczek wyrzuconych na kostce do gry

 

Materiały dla  grupy dzieci

  • kostka do gry (jedna na grupę graczy)
  • chodniczek (jeden dla gracza)
  • liczmany, które można układach na polach chodniczka (żetony, kamyki, fasolki)

 

O matematyce

   Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:

  • jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);

  • wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.

  • organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;

  • liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;

  • wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;

  • dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.

 

    Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli  przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.

 

    W zadaniu dzieci układaj żetony na polach chodniczka.

 

Praca nad zadaniem       forma: małe grupy

  • Dzieci działają w kilkuosobowych zespołach.

  • Jedno dziecko w zespole jest BANKIEREM, który wydaje liczmany, na przykład żetony.

  • Każdy z pozostałych graczy ma chodniczek, na przykład z 10 okienkami. W okienkach mogą być zapisane liczby, ale nie muszą. Zależy to od poziomu umiejętności dzieci,

  • Celem gry jest wypełnienie wszystkich okienek chodniczka żetonami. Dziecko, które zrobi to jako pierwsze - wygrywa.

  • Pierwszy gracz rzuca kostką. Ustala, ile wyrzucił oczek i prosi Bankiera o taką liczbę żetonów. Bankier przekazuje żetony, które gracz układa na kolejnych polach chodniczka - po jednym na każdym polu.

  • Kolejny gracz rzuca kostką, ustala liczbę oczek, prosi Bankiera o żetony i układa je na polach chodniczka.

  • W różnych momentach gry pytaj dzieci, kto jest najbliższej wygranej. Skąd to wiedzą?

 

Modyfikacje

  • Na chodniczku liczbowym możesz zaznaczyć START I METĘ. Najpierw dzieci układają liczmany od lewej strony do prawej, a potem odwrotnie, czyli START zaznacz na pierwszym okienku z prawej strony, a META na pierwszym okienku z lewej strony. Pozwoli to dziecku zbierać doświadczenia w tym, że liczyć można w różne strony. Zapisz na chodniczku liczby. Zachęcaj dzieci do odczytywania, ile żetonów położyły na chodniczku.  Dzieci grają w parach. W tej wersji gry nie ma Bankiera. Jedno z dzieci w parze rzuca kostką i określa liczbę oczek, a drugie bierze z pudełka wyrzuconą liczbę żetonów. W każdej rundzie zamieniają się rolami.Jeżeli dziecko ma kłopot z odliczeniem obsadź je w roli Bankiera. Pomagaj w odliczaniu danej liczby żetonów. 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • odliczają określoną liczbę żetonów
  • liczą żetony
  • okreslają liczbę wyrzuconą na kostce do gry
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder