Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola
Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności
Kluczowe pojęcia:
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały dla pary dzieci
O matematyce
Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:
jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);
wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.
organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;
liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;
wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;
dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.
Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.
W zadaniu dzieci budują wieże z klocków dopóki się ona nie przewróci.
Praca nad zadaniem forma: pary
Dzieci grają w parach.
Dziecko rzuca kostką. Mówi, ile oczek wypadło na kostce. Drugie dziecko z tylu klocków buduje wieżę. Zamieniają się rolami.
Dziecko rzuca kostką i mówi, ile wypadło oczek. Kolega/koleżanka dokłada tyle klocków do swojej wieży. Zamieniają się rolami.
Gracze na zmianę rzucając kostką i dodają klocki, aż wieża przewróci się.
Dzieci liczą, z ilu klocków udało im się zbudować wieże. Wygrywa dziecko z większą liczbą klocków.
Modyfikacje
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
A website created in the WebWave website builder