28 marca 2024

Gra: Budujemy wieże

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: odliczanie
  • Subitacja: subitacja percepcyjna
  • Dodawanie: dodawanie na konkretach
  • Długość: mierzenie wysokości za pomocą niestandardowych jednostek

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • odliczać określoną liczbę przedmiotów
  • określać liczbę oczek wyrzuconych na kostce do gry
  • doliczać przedmioty
  • mierzyć wysokość za pomocą liczenia niestandardowych jednostek

 

Materiały dla pary dzieci

  • sześcienne klocki
  • kostka do gry (spinner lub karty liczbowe)

 

O matematyce

   Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:

  • jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);

  • wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.

  • organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;

  • liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;

  • wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;

  • dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.

 

    Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli  przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.

 

    W zadaniu dzieci budują wieże z klocków dopóki się ona nie przewróci.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Dzieci grają w parach.

  • Dziecko rzuca kostką. Mówi, ile oczek wypadło na kostce. Drugie dziecko z tylu klocków buduje wieżę. Zamieniają się rolami.

  • Dziecko rzuca kostką i mówi, ile wypadło oczek. Kolega/koleżanka dokłada tyle klocków do swojej wieży. Zamieniają się rolami.

  • Gracze na zmianę rzucając kostką i dodają klocki, aż wieża przewróci się.

  • Dzieci liczą, z ilu klocków udało im się zbudować wieże. Wygrywa dziecko z większą liczbą klocków.

 

Modyfikacje 

  • Daj dzieciom klocki o różnych kształtach i wielkościach. Zaproponuj budowanie wieży z jak największej liczby klocków. Budują wieżę dopóki nie przewróci się. Jeżeli przewróci się, to ustalają z ilu klocków składała się. Porozmawiaj z dziećmi o tym, czy wszystkie klocki nadawały się do budowania wieży.
  • Dzieci same budują wieże z klocków. Rzucają kostką, dokładają klocki, aż wieża przewróci się.
  • Zapytaj:
    • Skąd wiesz, ile klocków musisz dodać do swojej wieży?
    • Czy na pewno dobrze policzyłeś klocki? Może sprawdzisz?
    • Z ilu klocków zbudowana jest twoja wieża?
    • Twoja wieża zbudowana jest z 6 klocków. Jak dodasz jeszcze dwa, to ile będzie razem klocków? Jak to można obliczyć?
    • Ile jeszcze potrzebujesz klocków, aby było razem 10?
  • Dzieci rzucają dwiema kostkami i dokładają tyle klocków, ile wynosi suma wyrzuconych oczek.
  • Zanim dzieci zaczną grać, poproś aby oszacowały, z ilu klocków zbudują wieżę, zanim przewróci się. Na końcu określcie, na ile ich szacunki sprawdziły się.
  • Dzieci budują wieże z klocków drewnianych, a następnym razem z piankowych. Z których klocków zbudowały wyższą wieżę? Jak sądzą dlaczego?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • odliczają określoną liczbę klocków
  • liczą klocki
  • do określonej liczby klocków dokładają jeszcze kilka o ustalają, ile jest ich razem
  • określają wysokość wieży, licząc klocki z jakiej jest zbudowana
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder