Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.
Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej dwóch zbiorów
Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów, diagramy Venna
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
klasyfikować obiekty, uwzględniając dwie cechy;
określać część wspólną zbiorów;
korzystać z diagramów Venna
Materiały
kreda
O matematyce
Dziecko tworzy kategorie i podkategorie, na przykład do dużej pętli wkłada obrazki ze zwierzętami, nazywa kolekcję: To są zwierzęta. Następnie w dużej pętli umieszcza mniejszą pętlę, do której wkłada obrazki ze zwierzętami, które potrafią pływać. Nazywa utworzoną podkategorię: To są zwierzęta, które potrafią pływać. Wskazuje obrazki, które nie znalazły się w tej pętli i stwierdza: To są zwierzęta, które nie potrafią pływać.
Sumiennie klasyfikuje według wielu atrybutów, nazywając i wiążąc z sobą atrybuty. Rozumie, że obiekty mogą należeć do więcej niż jednej kolekcji.
W zadaniu dzieci uzupełniają diagramy Venna.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Na zewnątrz narysuj kredą dwa przecinające się koła, czyli diagram Venna.
Wyjdź z dziećmi na dwór.
Zapytaj: Kto z was lubi lody czekoladowe? A kto lubi rysować?
Dzieci, które lubią lody czekoladowe stają w jednym okręgu, a dzieci, które lubią rysować stają w drugim okręgu. .
Zanim dzieci zdecydują, gdzie staną zacznij się głośno zastanawiać: Chwileczkę! A jeśli ktoś lubi lody czekoladowe i lubi też rysować, to gdzie ma stanąć?
Daj dzieciom czas na pomyślenie i dzielenie się swoimi pomysłami.
Postaw kolejny problem: A jeśli ktoś nie lubi lodów czekoladowych i nie lubi rysować, to gdzie ma stanąć?
Ponownie daj dzieciom czas na pomyślenie i podzielenie się pomysłami. Dzieci stają w odpowiednich miejscach
.Ustalcie:
kto z was lubi lody czekoladowe ale nie lubi rysować;
kto z was nie lubi lodów czekoladowych ale lubi rysować;
kto z was lubi lody czekoladowe i lubi rysować;
kto z was nie lubi lodów czekoladowych i nie lubi rysować.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Których osób w naszej grupie jest więcej: tych co lubią lody czekoladowe, czy tych co lubią rysować?
Jak uważacie, czy wyniki wyglądałyby tak samo w innej klasie? Dlaczego tak lub dlaczego nie?
Adaptacja
Zaproponuj jednemu z dzieci, aby podawało cechy według których będą stawać w odpowiednich pętlach.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wybierają miejsce na schemacie Venna, w którym mają stanąć;
rozumieją pojęcie “część wspólna zbiorów”.
A website created in the WebWave website builder