28 marca 2024

Gdzie stanąć?

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej dwóch zbiorów

Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów, diagramy Venna

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • klasyfikować obiekty, uwzględniając dwie cechy;

  • określać część wspólną zbiorów;

  • korzystać z diagramów Venna

 

Materiały

  • kreda

 

O matematyce

     Dziecko tworzy kategorie i podkategorie, na przykład do dużej pętli wkłada obrazki ze zwierzętami, nazywa kolekcję: To są zwierzęta. Następnie w dużej pętli umieszcza mniejszą pętlę, do której wkłada obrazki ze zwierzętami, które potrafią pływać. Nazywa utworzoną podkategorię: To są zwierzęta, które potrafią pływać. Wskazuje obrazki, które nie znalazły się w tej pętli i stwierdza: To są zwierzęta, które nie potrafią pływać.

    Sumiennie klasyfikuje według wielu atrybutów, nazywając i wiążąc z sobą atrybuty. Rozumie, że obiekty mogą należeć do więcej niż jednej kolekcji.

 

    W zadaniu dzieci uzupełniają diagramy Venna.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Na zewnątrz narysuj kredą dwa przecinające się koła, czyli diagram Venna.

  • Wyjdź z dziećmi na dwór.

  • Zapytaj: Kto z was lubi lody czekoladowe? A kto lubi rysować?

  • Dzieci, które lubią lody czekoladowe stają w jednym okręgu, a dzieci, które lubią rysować stają w drugim okręgu. .

  • Zanim dzieci zdecydują, gdzie staną zacznij się głośno zastanawiać: Chwileczkę! A jeśli ktoś lubi lody czekoladowe i lubi też rysować, to gdzie ma stanąć?

  • Daj dzieciom czas na pomyślenie i dzielenie się swoimi pomysłami.

  • Postaw kolejny problem: A jeśli ktoś nie lubi lodów czekoladowych i nie lubi rysować, to gdzie ma stanąć?

  • Ponownie daj dzieciom czas na pomyślenie i podzielenie się pomysłami. Dzieci stają w odpowiednich miejscach

  • .Ustalcie:

    • kto z was lubi lody czekoladowe ale nie lubi rysować;

    • kto z was nie lubi lodów czekoladowych ale lubi rysować;

    • kto z was lubi lody czekoladowe i lubi rysować;

    • kto z was nie lubi lodów czekoladowych i nie lubi rysować.

 

 

Refleksja 

  • Zapytaj dzieci:

    • Których osób w naszej grupie jest więcej: tych co lubią lody czekoladowe, czy tych co lubią rysować?

    • Jak uważacie, czy wyniki wyglądałyby tak samo w innej klasie? Dlaczego tak lub dlaczego nie?

       

Adaptacja 

  • Zaproponuj jednemu z dzieci, aby podawało cechy według których będą stawać w odpowiednich pętlach.

     

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • wybierają miejsce na schemacie Venna, w którym mają stanąć;

  • rozumieją pojęcie “część wspólna zbiorów”.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder