28 marca 2024

Gdzie pasuje żółta wyścigówka?

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej zbiorów

Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć część wspólną zbiorów

 

Materiały

  • 2 pętle ze sznurka

  • zabawki, wśród nich samochodziki i zabawki w kolorze żółtym, potrzebne będą też żółte samochodziki.

 

O matematyce

   Zbiory mogą mieć część wspólną. Zawiera ona wszystkie obiekty, które jednocześnie należą do obu zbiorów. Jest zbiór piłek i zbiór czerwonych przedmiotów. Czerwone piłki będą częścią wspólną tych zbiorów.

    Dzieciom najłatwiej jest znaleźć część wspólną zbiorów, które zostały utworzone na podstawie cech jawnych (kolor, kształt, wielkość). Przy tworzeniu części wspólnej zbiorów najpierw twórz z dziećmi dwie kolekcje. Na przykład do jednej pętli włóżcie zielone zabawki, a do drugiej misie. Zastanów się z dziećmi, co zrobić z zielonym misiem. Pasuje do obu kolekcji - jest misiem i ma kolor zielony. Pokaż dzieciom jak można ułożyć pętle dwóch zbiorów, żeby powstała część wspólna, do której włożą zielone misie. Pamiętaj, że tworzenie części wspólnej zbiorów to bardzo trudne zadanie dla dzieci.

    Kolekcje, które nie mają ani jednego wspólnego obiektu, to zbiory rozłączne. W jednym koszyku są kasztany (zbiór kasztanów), w drugim żołędzie (zbiór żołędzi). Te dwa zbiory nie mają ani jednego wspólnego obiektu.

 

    W zadaniu dzieci zastanawiają się, czy żółta wyścigów pasuje do kolekcji samochodzików czy do kolekcji żółtych zabawek.

 

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Usiądź z grupką dzieci na podłodze albo przy stoliku. Połóż różne zabawki. Zadbaj o to, żeby nie było wśród nich żółtych samochodzików.

  • Ułóż pętlę ze sznurka. Powiedz, żeby dzieci do tej pętli włożyły wszystkie samochodziki.

  • Nazwijcie kolekcję: Tu są samochodziki.

  • Połóż obok drugą pętlę i powiedz, żeby dzieci włożyły do niej wszystkie żółte zabawki.

  • Nazwijcie kolekcję: Tu są żółte zabawki.

  • Pokaż dzieciom żółtą wyścigówkę. Powiedz: Mam jeszcze jeden samochód. On jest żółty. Do której pętli mam go włożyć: do samochodów, czy do żółtych zabawek? Posłucha propozycji dzieci. Jeżeli nie podadzą pomysłu na zrobienie części wspólnej, to sama zaproponuj: A może tak ułożymy pętle, żeby zrobić część wspólną? Tutaj będą zabawki, które są samochodzikami i są żółte.Do części wspólnej dzieci wkładają żółtą wyścigówkę

 

Refleksja 

  • Wskaż część, w której znajduje się żółta wyścigówka. Zapytaj dzieci, jakie inne zabawki moglibyśmy tutaj włożyć. Dlaczego tak sądzą?

     

     

Adaptacja 

  • Na początku twórz z dziećmi zbiory na podstawie cech jawnych (kolor, wielkość, kształt).

  • To są trudne dla dzieci doświadczenia i zapewne wiele z nich potrzebować będzie Twojej pomocy.

  • Powtórz zadanie z innymi przedmiotami, na przykład:

  • kolekcja dużych klocków i kolekcja zielonych klocków (część wspólna - duże zielone klocki);

  • kolekcja niebieskich guzików i kolekcja guzików z 4 dziurkami (część wspólna - niebieskie guziki z 4 dziurkami);

  • kolekcja kartoników w kształcie koła i kolekcja małych kartoników (część wspólna - małe kartoniki w kształcie koła);

  • kolekcja kubków z kropki i kolekcja kubków bez ucha (część wspólna - kubek w kropki bez ucha).

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • dostrzegają sytuacje, w których przedmioty (żółta wyścigówka) należy jednocześnie do dwóch kolekcji: kolekcji samochodzików i kolekcji żółtych zabawek.

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder