Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem i definiowaniem obiektów z uwzględnieniem dwóch cech
Kluczowe pojęcia: kolekcje, definiowanie, tabele
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
klasyfikować obiekty według podanych dwóch cech;
definiować obiekty z uwzględnieniem dwóch cech;
liczyć;
korzystać z danych z prostej tabeli.
Materiały
taśma malarska
obrazki: misia, lalki, pluszowego pieska
zabawki: 3 misie, 3 lalki, 3 pluszowe pieski
3 zielone kokardki, 3 żółte kokardki, 3 czerwone kokardki
kartki w kolorach: czerwonym, zielonym i żółtym
O matematyce
Zauważyć też można zmianę rodzajów reprezentacji, z jakich dziecko korzysta podczas klasyfikowania, co jest zgodne z teorią opracowaną przez J.S.Brunera. Najpierw klasyfikuje na poziomie reprezentacji enaktywnej poprzez doświadczenia fizyczne, manipulowanie przedmiotami. Potem dochodzi możliwość reprezentowania na poziomie ikonicznym - dziecko klasyfikuje z pomocą obrazów, które przedstawiają nieobecne obiekty. Wreszcie zaczyna klasyfikować na poziomie symbolicznym, korzystając ze słów i innych symboli. Symbole przywołują na myśl różne pojęcia. Przechodzenie od konkretu do symbolu ulega uogólnieniu.
W zadaniu dzieci porządkują zabawki, umieszczając je we właściwych miejscach w tabeli
Praca nad zadaniem forma: cala grupa
Dzieci siedzą w miejscu, tak żeby widziały tabelę wyklejaną przez ciebie na podłodze.
Załóżcie zabawkom kokardki: każdy miś ma mieć kokardkę w innym kolorze, podobnie lalki i pieski.
Za pomocą taśmy malarskiej wyklej na podłodze linię. Na początku linii, po lewej stronie, połóż obrazek misia. Niżej wyklej kolejną linię i połóż obrazek lalki. Jeszcze niżej wyklej kolejną linię i połóż obrazek pieska.
Pokaż obrazek misia i pokaż ręką, gdzie dzieci mają posadzić misie. Pokaż obrazek lalki i pokaż, gdzie posadzą lalki. Pokaż obrazek pieska i pokaż, gdzie mają być pieski.
Dzieci porządkują misie, lalki i pluszowe pieski, sadzając je na właściwych miejscach (na linii z obrazkiem misia sadzają wszystkie misie, na linii z obrazkiem lalki sadzają lalki, a na linii z obrazkiem pieska sadzają pieski).
Dzieci pokazują, gdzie siedzą misie, gdzie lalki, a gdzie pieski.
Każdy miś, lalka i piesek mają kokardki. Kokardki są czerwone, zielone lub żółte. Wyklej linie pionowe, tak żeby powstały trzy kolumny.
Połóż czerwoną kartkę i pokaż, gdzie mają siedzieć zabawki z czerwonymi kokardkami.
Wyklej kolejną linię. Połóż zieloną kartkę. Wskaż, gdzie mają siedzieć zabawki z zielonymi kokardkami.
Wyklej jeszcze jedną linię pionową i połóż żółtą kartkę.Dzieci, sadzają zabawki w odpowiednich miejscach.Sprawdzają, czy we właściwym miejscu siedzą zabawki z żółtymi kokardkami, zielonymi kokardkami i czerwonymi kokardkami.
Dzieci liczą: misie, lalki, pieski, zabawki z żółtymi kokardkami, zabawki z czerwonymi kokardkami, zabawki z zielonymi kokardkami.
Pokazują misia z żółtą kokardką; pieska z czerwoną kokardką itd
Refleksja
Porozmawiaj z dziećmi o tym, jak tabela pomaga w porządkowaniu różnych informacji.
Adaptacja
W podobny sposób dzieci mogą porządkować inne przedmioty:
czapki czerwone, zielone, czarne oraz czapki z pomponem i bez pompona;
kubki w kropki, w paski, w kwiatki oraz z uchem i bez ucha;
klocki czerwone, zielone, niebieskie oraz w kształcie prostopadłościanu, walca;
kredki drewniane i świecowe oraz czerwone, fioletowe, żółte.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
biorą pod uwagę dwie cechy zabawek (rodzaj, kolor kokardki) i umieszczają je we właściwym miejscu w tabeli;
wskazują zabawkę, która posiada dwie podane cechy;
liczą i ustalają, ile jest zabawek, które spełniają określone warunki; obserwują w jaki sposób dorosły konstruuje tabelę, umieszczają w niej dane (zabawki), a potem korzystają z danych z tabeli (podają liczbę zabawek, posiadających określone cechy).
A website created in the WebWave website builder