28 marca 2024

Gdzie misie? Gdzie lalki? Gdzie pieski? 

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem i definiowaniem obiektów z uwzględnieniem dwóch cech

Kluczowe pojęcia: kolekcje, definiowanie, tabele

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • klasyfikować obiekty według podanych dwóch cech;

  • definiować obiekty z uwzględnieniem dwóch cech;

  • liczyć;

  • korzystać z danych z prostej tabeli.

 

Materiały

  • taśma malarska

  • obrazki: misia, lalki, pluszowego pieska

  • zabawki: 3 misie, 3 lalki, 3 pluszowe pieski

  • 3 zielone kokardki, 3 żółte kokardki, 3 czerwone kokardki

  • kartki w kolorach: czerwonym, zielonym i żółtym

 

O matematyce

  Zauważyć też można zmianę rodzajów reprezentacji, z jakich dziecko korzysta podczas klasyfikowania, co jest zgodne z teorią opracowaną przez J.S.Brunera. Najpierw klasyfikuje na poziomie reprezentacji enaktywnej poprzez doświadczenia fizyczne, manipulowanie przedmiotami. Potem dochodzi możliwość reprezentowania na poziomie ikonicznym - dziecko klasyfikuje z pomocą obrazów, które przedstawiają nieobecne obiekty. Wreszcie zaczyna klasyfikować na poziomie symbolicznym, korzystając ze słów i innych symboli. Symbole przywołują na myśl różne pojęcia. Przechodzenie od konkretu do symbolu ulega uogólnieniu.

    W zadaniu dzieci porządkują zabawki, umieszczając je we właściwych miejscach w tabeli

 

Praca nad zadaniem       forma: cala grupa

  • Dzieci siedzą w miejscu, tak żeby widziały tabelę wyklejaną przez ciebie na podłodze.

  • Załóżcie zabawkom kokardki: każdy miś ma mieć kokardkę w innym kolorze, podobnie lalki i pieski.

  • Za pomocą taśmy malarskiej wyklej na podłodze linię. Na początku linii, po lewej stronie, połóż obrazek misia. Niżej wyklej kolejną linię i połóż obrazek lalki. Jeszcze niżej wyklej kolejną linię i połóż obrazek pieska.

  • Pokaż obrazek misia i pokaż ręką, gdzie dzieci mają posadzić misie. Pokaż obrazek lalki i pokaż, gdzie posadzą lalki. Pokaż obrazek pieska i pokaż, gdzie mają być pieski.

  • Dzieci porządkują misie, lalki i pluszowe pieski, sadzając je na właściwych miejscach (na linii z obrazkiem misia sadzają wszystkie misie, na linii z obrazkiem lalki sadzają lalki, a na linii z obrazkiem pieska sadzają pieski).

  • Dzieci pokazują, gdzie siedzą misie, gdzie lalki, a gdzie pieski.

  • Każdy miś, lalka i piesek mają kokardki. Kokardki są czerwone, zielone lub żółte. Wyklej linie pionowe, tak żeby powstały trzy kolumny.

  • Połóż czerwoną kartkę i pokaż, gdzie mają siedzieć zabawki z czerwonymi kokardkami.

  • Wyklej kolejną linię. Połóż zieloną kartkę. Wskaż, gdzie mają siedzieć zabawki z zielonymi kokardkami.

  • Wyklej jeszcze jedną linię pionową i połóż żółtą kartkę.Dzieci, sadzają zabawki w odpowiednich miejscach.Sprawdzają, czy we właściwym miejscu siedzą zabawki z żółtymi kokardkami, zielonymi kokardkami i czerwonymi kokardkami.

  • Dzieci liczą: misie, lalki, pieski, zabawki z żółtymi kokardkami, zabawki z czerwonymi kokardkami, zabawki z zielonymi kokardkami.

  • Pokazują misia z żółtą kokardką; pieska z czerwoną kokardką itd

 

Refleksja 

  • Porozmawiaj z dziećmi o tym, jak tabela pomaga w porządkowaniu różnych informacji.

 

Adaptacja 

  • W podobny sposób dzieci mogą porządkować inne przedmioty:

    • czapki czerwone, zielone, czarne oraz czapki z pomponem i bez pompona;

    • kubki w kropki, w paski, w kwiatki oraz z uchem i bez ucha;

    • klocki czerwone, zielone, niebieskie oraz w kształcie prostopadłościanu, walca;

    • kredki drewniane i świecowe oraz czerwone, fioletowe, żółte.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • biorą pod uwagę dwie cechy zabawek (rodzaj, kolor kokardki) i umieszczają je we właściwym miejscu w tabeli;

  • wskazują zabawkę, która posiada dwie podane cechy;

  • liczą i ustalają, ile jest zabawek, które spełniają określone warunki; obserwują w jaki sposób dorosły konstruuje tabelę, umieszczają w niej dane (zabawki), a potem korzystają z danych z tabeli (podają liczbę zabawek, posiadających określone cechy).

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder