Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem, kontynuowaniem, tworzeniem wzorów ułożonych z przedmiotów i ruchów
Kluczowe pojęcia: kontynuowanie, opisywanie i tworzenie rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
rozpoznawać, kontynuować i tworzyć powtarzające się wzory z przedmiotów (kół w różnym kolorze) i działań (klaskanie, skakanie, stukanie).
Materiały
O matematyce
Dzieci potrzebują wielu okazji do dostrzegania, kontynuowania i opisywania rytmów. Początkowo działają z prostymi wzorami, opartymi na oczywistych atrybutach. Takim atrybutem jest kolor.
Modelując kontynuowanie i opisywanie wzorów możesz zachęcić dzieci do działań z bardziej złożonymi wzory. Złożoność wzoru definiuje rozmiar jego ogniwa (liczba elementów w części wzoru, która powtarza się) oraz liczba zmieniających się atrybutów (kolor, kształt, rozmiar).
Badanie wzorów pomaga dzieciom dokonywać uogólnień, rozwijać strategie rozumowania i budować podstawy dla bardziej złożonego myślenia algebraicznego. Wspierasz dzieci w lepszym rozumieniu wzorów i relacji, kiedy zachęcasz je do działań z coraz bardziej złożonymi wzorami.
W zadaniu dzieci najpierw obserwują jak dorosły tworzy i opisuje rytm, a potem same układają i opisują rytm złożony z kół w różnych kolorach. Analizując własne wzory i wzory stworzone przez kolegów i koleżanki, mają możliwość badania wzorów o różnym stopniu złożoności.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa, indywidualnie
Stańcie w kręgu.
Rozpocznij wykonywanie prostego wzoru, na przykład klaśnij - podnieś ręce do góry - klaśnij - podnieś ręce do góry itd..
Dzieci przyłączają się do wykonywania wzoru, naśladując ciebie.
Opiszcie słowami kontynuowany wzór, na przykład: klaśnięcie, ręce do góry, klaśnięcie, ręce do góry, klaśnięcie, ręce do góry itd.
.Proponuj inne wzory do kontynuowania i zapraszaj dzieci do przyłączania się. Każdy wzór opisujcie słowami.
Wzory możesz podawać ty, albo dzieci, jeżeli będą sobie z tym radziły.
Usiądźcie w kręgu.
Na środku połóż duży arkusz papieru z narysowaną głową gąsienicy oraz koła w różnych kolorach (tej samej wielkości).
Od głowy gąsienicy zacznij układać prosty wzór, na przykład: czerwone koło - zielone koło - czerwone - zielone - czerwone - zielone.
Po ułożeniu co najmniej trzech ogniw zapytaj dzieci: Jaki kolor będzie następny w naszej gąsienicy? Skąd to wiecie?
Wybrane dzieci na zmianę dodają koła do gąsienicy.
Wskazuj kolejne koła w gąsienicy, a dzieci głośno nazywają ich kolory.
Zaproponuj bardziej złożone wzory, np. czerwone koło - żółte koło - niebieskie koło - czerwone - żółte - niebieskie - czerwone - żółte - niebieskie lub czerwone koło - czerwone koło - żółte koło -czerwone - czerwone - żółte - czerwone - czerwone - żółte
Pokaż dzieciom, w jaki sposób będą tworzyły własne gąsienice. Na kartce papieru z lewej czy prawej strony narysuj głowę gąsienicy. Następnie układaj rytmicznie koła. Kiedy ułożysz co najmniej 3 ogniwa, sprawdź czy wszystko zgadza się - dotykaj palcem kolejne koła i nazywaj kolor. Jeżeli wszystko zgadza się, przyklej koła. Do gotowej gąsienicy możesz dorysować nogi.
Dzieci wykonują własne gąsienice z kół. Mogą koła ułożyć w takim samym porządku jak twój, albo w innym. Ważne mają tworzyć rytm.
Dzieci siadają przy stolikach i wykonują swoje gąsienice.
refleksja
Zaproś dzieci z powrotem do kręgu.
Dzieci przed sobą kładą kartki z wyklejonymi gąsienicami.
Jedno z dzieci pokazuje swoją pracę grupie, głośno opisuje stworzony wzór. Zapytaj: Jakie koło będzie następne? Skąd to wiecie?
W ten sposób zaprezentujcie jeszcze kilka prac. Postaraj się wybierać do prezentacji różne wzory (wzory z różną liczbą kolorów, wzory z różnymi strukturami ogniwa).
Przygotujcie wystawę prac z gąsienicami.
Adaptacja
Dzieci mogą mieć trudności z tworzeniem wzorów z kół na kartkach. Ułóż na stoliku z kół 3 ogniwa prostego rytmu (AB), razem z dzieckiem opisz go. Zaproponuj dziecku aby kontynuowało go, a potem w tej kolejności przykleiło koła na kartce.
Żeby zwiększyć poziom złożoności wzoru, daj dzieciom oprócz kół też inne kształty w różnych kolorach.
Ocena
Obserwuj dzieci podczas tworzenia i opisywania wzorów:
Czy potrafią kontynuować wzór stworzony z przedmiotów oraz z ruchu?
Czy potrafią utworzyć wzór? Jak bardzo złożony jest to wzór?
Jakich strategii używają do tworzenia i opisywania wzorów?
Czy potrafią opisywać wzory, wymieniając kolory elementów? A może opisują w bardziej dojrzały sposób, na przykład: W mojej gąsienicy powtarza się zielone i żółte koło.
.
A website created in the WebWave website builder