02 marca 2024

Gąsienice

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem, kontynuowaniem, tworzeniem wzorów ułożonych z przedmiotów i ruchów

 

Kluczowe pojęcia: kontynuowanie, opisywanie i tworzenie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • rozpoznawać, kontynuować i tworzyć powtarzające się wzory z przedmiotów (kół w różnym kolorze) i działań (klaskanie, skakanie, stukanie).

 

Materiały

  • koła z papieru w różnych kolorach (dla każdego dziecka) 
  • większe koła z papieru w różnych kolorach
  • kredki, klej, kartki (dla każdego dziecka)
  • duży arkusz papieru, pisak

 

O matematyce

    Dzieci potrzebują wielu okazji do dostrzegania, kontynuowania i opisywania rytmów. Początkowo działają z prostymi wzorami, opartymi na oczywistych atrybutach. Takim atrybutem jest kolor.

    Modelując kontynuowanie i opisywanie wzorów możesz zachęcić dzieci do działań z bardziej złożonymi wzory. Złożoność wzoru definiuje rozmiar jego ogniwa (liczba elementów w części wzoru, która powtarza się) oraz liczba zmieniających się atrybutów (kolor, kształt, rozmiar).

    Badanie wzorów pomaga dzieciom dokonywać uogólnień, rozwijać strategie rozumowania i budować podstawy dla bardziej złożonego myślenia algebraicznego. Wspierasz dzieci w lepszym rozumieniu wzorów i relacji, kiedy zachęcasz je do działań z coraz bardziej złożonymi wzorami.

    W zadaniu dzieci najpierw obserwują jak dorosły tworzy i opisuje rytm, a potem same układają i opisują rytm złożony z kół w różnych kolorach. Analizując własne wzory i wzory stworzone przez kolegów i koleżanki, mają możliwość badania wzorów o różnym stopniu złożoności.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, indywidualnie

  • Stańcie w kręgu.

  • Rozpocznij wykonywanie prostego wzoru, na przykład klaśnij - podnieś ręce do góry - klaśnij - podnieś ręce do góry itd..

  • Dzieci przyłączają się do wykonywania wzoru, naśladując ciebie.

  • Opiszcie słowami kontynuowany wzór, na przykład: klaśnięcie, ręce do góry, klaśnięcie, ręce do góry, klaśnięcie, ręce do góry itd.

  • .Proponuj inne wzory do kontynuowania i zapraszaj dzieci do przyłączania się. Każdy wzór opisujcie słowami.

  • Wzory możesz podawać ty, albo dzieci, jeżeli będą sobie z tym radziły.

 

  • Usiądźcie w kręgu.

  • Na środku połóż duży arkusz papieru z narysowaną głową gąsienicy oraz koła w różnych kolorach (tej samej wielkości).

  • Od głowy gąsienicy zacznij układać prosty wzór, na przykład: czerwone koło - zielone koło - czerwone - zielone - czerwone - zielone.

  • Po ułożeniu co najmniej trzech ogniw zapytaj dzieci: Jaki kolor będzie następny w naszej gąsienicy? Skąd to wiecie?

  • Wybrane dzieci na zmianę dodają koła do gąsienicy.

  • Wskazuj kolejne koła w gąsienicy, a dzieci głośno nazywają ich kolory.

 

  • Zaproponuj bardziej złożone wzory, np. czerwone koło - żółte koło - niebieskie koło - czerwoneżółteniebieskie - czerwoneżółteniebieskie lub czerwone koło - czerwone koło - żółte koło -czerwone - czerwone - żółte - czerwone - czerwone - żółte

 

  • Pokaż dzieciom, w jaki sposób będą tworzyły własne gąsienice. Na kartce papieru z lewej czy prawej strony narysuj głowę gąsienicy. Następnie układaj rytmicznie koła. Kiedy ułożysz co najmniej 3 ogniwa, sprawdź czy wszystko zgadza się - dotykaj palcem kolejne koła i nazywaj kolor. Jeżeli wszystko zgadza się, przyklej koła. Do gotowej gąsienicy możesz dorysować nogi.

  • Dzieci wykonują własne gąsienice z kół. Mogą koła ułożyć w takim samym porządku jak twój, albo w innym. Ważne mają tworzyć rytm.

  • Dzieci siadają przy stolikach i wykonują swoje gąsienice.

 

refleksja 

 

  • Zaproś dzieci z powrotem do kręgu.

  • Dzieci przed sobą kładą kartki z wyklejonymi gąsienicami.

  • Jedno z dzieci pokazuje swoją pracę grupie, głośno opisuje stworzony wzór. Zapytaj: Jakie koło będzie następne? Skąd to wiecie?

  • W ten sposób zaprezentujcie jeszcze kilka prac. Postaraj się wybierać do prezentacji różne wzory (wzory z różną liczbą kolorów, wzory z różnymi strukturami ogniwa).

  • Przygotujcie wystawę prac z gąsienicami.

 

Adaptacja

  • Dzieci mogą mieć trudności z tworzeniem wzorów z kół na kartkach. Ułóż na stoliku z kół 3 ogniwa prostego rytmu (AB), razem z dzieckiem opisz go. Zaproponuj dziecku aby kontynuowało go, a potem w tej kolejności przykleiło koła na kartce.

  • Żeby zwiększyć poziom złożoności wzoru, daj dzieciom oprócz kół też inne kształty w różnych kolorach.

 

Ocena

Obserwuj dzieci podczas tworzenia i opisywania wzorów:

  • Czy potrafią kontynuować wzór stworzony z przedmiotów oraz z ruchu?

  • Czy potrafią utworzyć wzór? Jak bardzo złożony jest to wzór?

  • Jakich strategii używają do tworzenia i opisywania wzorów?

  • Czy potrafią opisywać wzory, wymieniając kolory elementów? A może opisują w bardziej dojrzały sposób, na przykład: W mojej gąsienicy powtarza się zielone i żółte koło.

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder