02 marca 2024

Fabryka korali

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z przekładaniem rytmów z jednej reprezentacji na inną

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; przekładanie rytmu (z rysunku na przedmioty)

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • przewidywać kolejne elementy rytmu;

  • przekładać rytm z jednej reprezentacji na inną

 

Materiały

  • sznurki (1 na dziecko)

  • koraliki w różnych kolorach (komplet na dziecko)

  • paski papieru z narysowanymi kółkami w kolorach koralików; kółka ułożone są w różne wzory rytmiczne (1 na dziecko)

 

O matematyce

     Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów.

 

   W zadaniu dzieci przekładają rytm zakodowany za pomocą kółek w różnych kolorach na rytm ułożony z koralików w różnych kolorach.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Zaproponuj dzieciom zabawę w fabrykę korali. Korale możecie robić dla siebie, dla misiów, lalek.

  • Pokaż dzieciom koraliki i sznurek. Zademonstruj, jak będziecie nawlekać koraliki na sznurek.

  • Powiedz, że korale zrobicie według wzorów. Pokaż wzory, czyli paski papieru z narysowanymi kółkami w kolorach koralików. Kółka ułożone są w różne rytmy - proste o strukturze AB, a też o bardziej skomplikowanych strukturach, na przykład ABB, czy ABC.

  • Pokaż dzieciom jak trzeba robić korale. Wybierz jeden wzór. Wskazuj kółka i opisuj, jak będą wygląd korale. Na przykład: czerwony koralik - niebieski koralik - czerwony koralik - niebieski koralik itd. Pokaż na pasku pierwsze czerwone kółko i nawlecz na sznurek czerwony koralik. Pokaż niebieskie kółko i nawlecz niebieski koralik. Pokaż czerwone kółko i nawlecz czerwony koralik. Po powtórzeniu trzech ogniw, powiedz: Już wiem, jak mają wyglądać korale. Czerwony koralik, niebieski koralik, czerwony koralik, niebieski koralik itd.

  • Daj każdemu dziecku wzór na pasku i zachęć do pracy.

  • Kiedy dzieci zrobią korale. Z każdym z nich opisz, jak one wyglądają. Zawiąż końce sznurka i zaproponuj dziecku, żeby zaniosło je do właściciela/właścicielki.

 

Refleksja 

Podchodź do dzieci i pytaj:

 

  • W jakim kolorze potrzebujesz koralików? Więcej czerwonych czy zielonych? Dlaczego tak myślisz?

  • Jak sądzisz, w jakim kolorze nawleczesz ostatni koralik? Sprawdzimy.

  • Jak sądzisz, ile jeszcze nawleczesz czerwonych klocków? Zapiszę to, a potem sprawdzimy.

  • Jak wyglądałyby podobne korale, ale ułożone z zielonych i czerwonych koralików? Skąd to wiesz?

 

 

 

 

Adaptacja 

  • Zamiast gotowych wzorów, możesz opisać dziecku jak mają wyglądać korale. Na przykład: Miś chce korale z fioletowych i żółtych koralików. Mają być na zmianę - fioletowy, żółty, fioletowy, żółty, fioletowy, żółty i tak dalej
  • Przygotowuj korale razem z dzieckiem. Modeluj odczytywanie wzoru i przekładanie go na nawlekane na sznurek koraliki.
  • Promujemy współpracę: dzieci mogą przygotowywać korale w parach. Jedno z nich wskazuje kółka na pasku i mówi kolor. Jego kolega/koleżanka szuka odpowiedniego koralika i nawleka go na sznurek. W pewnym momencie mogą zamienić się rolami.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • kontynuują rytm z przedmiotów;

  • określają ile jakich elementów dołożą do rytmu;

  • liczą przedmioty;

  • przekładają rytm z kolorowych kółek na koraliki w różnych kolorach

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder