Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z przekładaniem rytmów z jednej reprezentacji na inną
Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; przekładanie rytmu (z rysunku na przedmioty)
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
przewidywać kolejne elementy rytmu;
przekładać rytm z jednej reprezentacji na inną
Materiały
sznurki (1 na dziecko)
koraliki w różnych kolorach (komplet na dziecko)
paski papieru z narysowanymi kółkami w kolorach koralików; kółka ułożone są w różne wzory rytmiczne (1 na dziecko)
O matematyce
Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów.
W zadaniu dzieci przekładają rytm zakodowany za pomocą kółek w różnych kolorach na rytm ułożony z koralików w różnych kolorach.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Zaproponuj dzieciom zabawę w fabrykę korali. Korale możecie robić dla siebie, dla misiów, lalek.
Pokaż dzieciom koraliki i sznurek. Zademonstruj, jak będziecie nawlekać koraliki na sznurek.
Powiedz, że korale zrobicie według wzorów. Pokaż wzory, czyli paski papieru z narysowanymi kółkami w kolorach koralików. Kółka ułożone są w różne rytmy - proste o strukturze AB, a też o bardziej skomplikowanych strukturach, na przykład ABB, czy ABC.
Pokaż dzieciom jak trzeba robić korale. Wybierz jeden wzór. Wskazuj kółka i opisuj, jak będą wygląd korale. Na przykład: czerwony koralik - niebieski koralik - czerwony koralik - niebieski koralik itd. Pokaż na pasku pierwsze czerwone kółko i nawlecz na sznurek czerwony koralik. Pokaż niebieskie kółko i nawlecz niebieski koralik. Pokaż czerwone kółko i nawlecz czerwony koralik. Po powtórzeniu trzech ogniw, powiedz: Już wiem, jak mają wyglądać korale. Czerwony koralik, niebieski koralik, czerwony koralik, niebieski koralik itd.
Daj każdemu dziecku wzór na pasku i zachęć do pracy.
Kiedy dzieci zrobią korale. Z każdym z nich opisz, jak one wyglądają. Zawiąż końce sznurka i zaproponuj dziecku, żeby zaniosło je do właściciela/właścicielki.
Refleksja
Podchodź do dzieci i pytaj:
W jakim kolorze potrzebujesz koralików? Więcej czerwonych czy zielonych? Dlaczego tak myślisz?
Jak sądzisz, w jakim kolorze nawleczesz ostatni koralik? Sprawdzimy.
Jak sądzisz, ile jeszcze nawleczesz czerwonych klocków? Zapiszę to, a potem sprawdzimy.
Jak wyglądałyby podobne korale, ale ułożone z zielonych i czerwonych koralików? Skąd to wiesz?
Adaptacja
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
kontynuują rytm z przedmiotów;
określają ile jakich elementów dołożą do rytmu;
liczą przedmioty;
przekładają rytm z kolorowych kółek na koraliki w różnych kolorach
.
A website created in the WebWave website builder