28 marca 2024

Dziwne liczenie

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z zasady 1 do 1

Kluczowe pojęcia: Liczenie -  kolejność liczebników, zasada 1 do 1

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • głośno liczyć, wykonując różne ruchy

 

Materiały dla grupy

  • nie są potrzebne

 

O matematyce

   W tym zadaniu dzieci uczą się stosowania zasady jeden do jednego - łączą wypowiadany liczebnik z jednym konkretnym ruchem.

    Zasada 1 do 1 polega na wypowiadaniu jednego liczebnika dla każdego licznego obiektu. R.Gelman i C.R.Gallistel stwierdzili, że dwuletnie dzieci potrafią tej zasady przestrzegać, nawet przed nauczeniem się nazw kolejnych liczebników, ale mają trudności z zaprzestaniem recytowania liczebników i wskazywania liczonych obiektów w tym samym czasie.

    Według K.Fuson liczenie jeden do jednego stanowi wyzwanie dla małych dzieci pod względem pamięci, uwagi oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej. Pomaga na tę trudność stepowanie, skakanie lub klaskanie, co może spowolnić liczenie i pomóc skoordynować ruch i wypowiadanie liczebników. Dlatego w opisanym zadaniu dzieci liczą, wykonując określone ruchy.

    W zadaniu dzieci liczą wykonując różne ruchy

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Zaproponuj dzieciom jakiś schemat liczenia, na przykład głośno - cicho: jeden (głośno), dwa (cicho), trzy (głośno), cztery (cicho), pięć (głośno) itd. lub krok - podskok: jeden (krok do przodu), dwa (podskok), trzy (krok), cztery(podskok), pięć (krok) itd.
  • Dzieci przyłączają się do liczenia, wykonując jeden umówiony ruch przy każdym wymienianym liczebniku. Licz i wykonuj ruchy wolno, żeby dzieci mogły skoncentrować się na korespondencji jeden do jednego (jeden ruch - jeden liczebnik).
  • Liczcie tak daleko jak dacie radę.
  • Powtórz schemat liczenia kilka razy w ciągu dnia.

 

Modyfikacje 

  • Dzieci proponują ruchy, które chcą wykonywać podczas liczenia. Jedno dziecko demonstruje, pozostałe naśladują.
  • Jeśli dzieci mają trudności z koordynacją ruchów, zaproponuj na przykład kiwanie głową i liczenie. Jest to łatwiejsze niż wykonywanie ruchów rękoma, czy nogami.
  • W razie problemów możesz ograniczyć zakres liczebników, a też liczyć i ruszać się wolniej.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • znają kolejność liczebników;
  • przestrzegają korespondencji 1 do 1 (1 ruch - 1 liczebnik)
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder