Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z uzupełnianiem brakujących elementów w rytmie
Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; uzupełnianie brakujących elementów w rytmie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
uzupełniać brakujący element (elementy) w rytmie
Materiały
sześcienne klocki w różnych kolorach
ewentualnie paski tektury z naklejonymi klockami (1 na dziecko)
O matematyce
Dzieci uzupełniają brakujące elementy w rytmie. Pokaż rytm ułożony, na przykład z klocków, z brakującymi kilkoma elementami (zacznij od jednego elementu). Wskaż „dziury“ i zapytaj: Jakiego klocka brakuje? Dziecko uzupełnia wzór.
W zadaniu dzieci uzupełniają brakujące klocki, tak żeby ułożone były w pewien rytm.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Przed każdym dzieckiem ułóż z klocków trzy ogniwa rytmu, na przykład: zielony klocek - czerwony klocek - zielony klocek - czerwony klocek - zielony klocek - czerwony klocek.
Żeby ułatwić sobie organizację pracy w grupie dzieci, możesz przygotować wcześniej paski tektury z naklejonymi na nich klockami ułożonymi w trzy ogniwa rytmu. Wtedy każdemu dziecko po prostu dasz tekturę z klockami. Będziesz mogła wykorzystać ją do wielu innych aktywności.
Dziecko kontynuuje rytm - układa dalej klocki.
Opisz z każdym dzieckiem utworzony rytm.
Dzieci odwracają się.
Z rytmu każdego dziecka zabierz klocek (potem kilka klocków) i połóż go obok rytmu.
Dzieci z powrotem odwracają się i uzupełniają nim rytm. Powtórz kilka razy.
Refleksja
Podchodź do dzieci i pytaj:
Jak ustaliłaś, w którym miejscu powinien znaleźć się klocek?
Czy jest tylko jedno miejsce, w którym pasuje klocek?
Adaptacja
Jeżeli dziecko ma problem ze znalezieniem miejsca, z którego zabrałaś klocka, to to razem z dzieckiem opisz rytm słowami. Zawieś głoś w miejscu, w którym brakuje klocka („coś się nie zgadza“). Wzór słów wskaże na brakujący klocek.
Na początku nie zabieraj klocków z trzech pierwszych ogniw rytmu - zadanie będzie prostsze. Potem możesz zabierać klocki też z pierwszych ogniw rytmu. Oczywiście w tym przypadku, nie możesz korzystać z klocków przyklejonych na tekturce.
Daj dziecko zabrane klocki - zadanie będzie prostsze. Potem wrzuć zabrane klocki do pudełka, tak żeby dziecko nie wiedziało ile i jakie zabrałaś klocki.
Zostaw puste miejsce po klockach - zadanie będzie prostsze. Potem zsuń klocki, tak żeby dziecko nie widziało od razu z którego miejsca zabrałaś klocek.
Zamiast zabierania klocków, możesz je przestawić. A dzieci naprawiają błąd w rytmie.
Dzieci działają w parach. Każde z nich kontynuuje rytm. Potem jedno odwraca się, a jego kolega/koleżanka zabiera klocek (dwa klocki). Zamieniają się rolami.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
kontynuują rytm z klocków;
znajdują miejsce, z którego zabrałaś klocka (klocki).
.
A website created in the WebWave website builder