02 marca 2024

Dziurawy rytm

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z uzupełnianiem brakujących elementów w rytmie

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; uzupełnianie brakujących elementów w rytmie

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • uzupełniać brakujący element (elementy) w rytmie

 

Materiały

  • sześcienne klocki w różnych kolorach

  • ewentualnie paski tektury z naklejonymi klockami (1 na dziecko)

 

O matematyce

     Dzieci uzupełniają brakujące elementy w rytmie. Pokaż rytm ułożony, na przykład z klocków, z brakującymi kilkoma elementami (zacznij od jednego elementu). Wskaż „dziury“ i zapytaj: Jakiego klocka brakuje? Dziecko uzupełnia wzór.

 

   W zadaniu dzieci uzupełniają brakujące klocki, tak żeby ułożone były w pewien rytm.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Przed każdym dzieckiem ułóż z klocków trzy ogniwa rytmu, na przykład: zielony klocek - czerwony klocek - zielony klocek - czerwony klocek - zielony klocek - czerwony klocek.

  • Żeby ułatwić sobie organizację pracy w grupie dzieci, możesz przygotować wcześniej paski tektury z naklejonymi na nich klockami ułożonymi w trzy ogniwa rytmu. Wtedy każdemu dziecko po prostu dasz tekturę z klockami. Będziesz mogła wykorzystać ją do wielu innych aktywności.

  • Dziecko kontynuuje rytm - układa dalej klocki.

  • Opisz z każdym dzieckiem utworzony rytm.

  • Dzieci odwracają się.

  • Z rytmu każdego dziecka zabierz klocek (potem kilka klocków) i połóż go obok rytmu.

  • Dzieci z powrotem odwracają się i uzupełniają nim rytm. Powtórz kilka razy.

 

Refleksja 

Podchodź do dzieci i pytaj:

 

  • Jak ustaliłaś, w którym miejscu powinien znaleźć się klocek?

  • Czy jest tylko jedno miejsce, w którym pasuje klocek?

 

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko ma problem ze znalezieniem miejsca, z którego zabrałaś klocka, to to razem z dzieckiem opisz rytm słowami. Zawieś głoś w miejscu, w którym brakuje klocka („coś się nie zgadza“). Wzór słów wskaże na brakujący klocek.

  • Na początku nie zabieraj klocków z trzech pierwszych ogniw rytmu - zadanie będzie prostsze. Potem możesz zabierać klocki też z pierwszych ogniw rytmu. Oczywiście w tym przypadku, nie możesz korzystać z klocków przyklejonych na tekturce.

  • Daj dziecko zabrane klocki - zadanie będzie prostsze. Potem wrzuć zabrane klocki do pudełka, tak żeby dziecko nie wiedziało ile i jakie zabrałaś klocki.

  • Zostaw puste miejsce po klockach - zadanie będzie prostsze. Potem zsuń klocki, tak żeby dziecko nie widziało od razu z którego miejsca zabrałaś klocek.

  • Zamiast zabierania klocków, możesz je przestawić. A dzieci naprawiają błąd w rytmie.

  • Dzieci działają w parach. Każde z nich kontynuuje rytm. Potem jedno odwraca się, a jego kolega/koleżanka zabiera klocek (dwa klocki). Zamieniają się rolami.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • kontynuują rytm z klocków;

  • znajdują miejsce, z którego zabrałaś klocka (klocki).

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder