28 marca 2024

Dyktando graficzne

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na siatce: okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd

Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na siatce

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki na siatce:  okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd.

 

Materiały dla każdego dziecka

 

O matematyce

   Warto, żeby dzieci uczyły się korzystać z prostych siatek, w których wykorzystuje się horyzontalność i pionowość jako osie odniesienia. Stosują pojęcia takie jak: w prawo, na prawo od, w lewo, na lewo od, w górę, nad, w dół, pod i ich połączenia. Te umiejętności w przyszłości pozwolą dzieciom orientować się na planach, mapach i modelach przestrzennych. Przydadzą się do kodowania danych w tabelach i wykresach słupkowych oraz liniowych.

   Trudne jest  dla dziecka lokalizowanie obiektów w dwóch wymiarach, radząc sobie z relacjami między wysokością a szerokością. Na przykład dziecko ma kartkę z narysowaną siatką 5 na 5 okienek. Kładziesz klocek w jednym z okienek siatki. Prosisz, żeby  opisało gdzie leży klocek. Może określić - Tam jest - ale to nie jest precyzyjne określenie. Może powiedzieć - Jest na środku - ale to też nie pomoże w znalezieniu klocka. Dopiero określenie - Z prawego dolnego rogu idź dwa okienka w górę, potem dwa w lewo - da nam pełną informację, gdzie leży klocek. Dzieci w codziennych działaniach angażują się w czynności lokalizacyjne. Na przykład grają w klasy - przeskakują określoną liczbę pól. Czy grają w gry planszowe, w których muszą przesunąć pionek określoną liczbę pól. Wykorzystuj różne sytuacje, do rozwijania o dzieci umiejętności lokalizowania.

W zadaniu dzieci rysują w okienkach siatki odpowiednie rysunki.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą przy stolikach. Mają siatki oraz kredki.
  • Wskazuj okienko i rysunek, jaki ma w nim dziecko wykonać. Na przykład: W prawym dolnym rogu narysujcie chmurkę. Okienko obok chmurki narysujcie słonko. Dwa okienka w górę od chmurki narysuj drzewo. Okienko w lewo od drzewa narysuj domek itd.
  • Kiedy wszystkie okienka zostaną wypełnione rysunkami, przejdź do drugiej części zadania. Wskazuj rysunki, które dzieci mają skreślać, na przykład: Znajdź okienko z chmurką. Skreśl chmurkę. Dwa okienka w górę od chmurki. Co tam jest narysowane? Skreśl drzewo itd.
  • Powtórz zadanie - tym razem dzieci po kolei mówią co i gdzie należy narysować.

 

Adaptacja 
  • Możesz dać dzieciom siatkę z większą liczba okienek, na przykład z 16 okienkami.
  • Obserwuj uważnie dzieci, czy problemem nie jest samo rysowanie. Jeżeli tak to uprość rysunki.
  • Wprowadź zasadę: Słuchajcie uważnie, bo dwa razy powtarzać nie będę!
  • Usiądź obok dziecka. Załóżcie na prawe (lub lewe) ręce frotki. Mów w którym okienku co trzeba narysować. W razie potrzeby pomagaj, na przykład: Musisz iść w prawo. Pamiętasz, że na prawej ręce masz frotkę?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • odnajdują wskazane okienko na siatce i rysują w nim zadany rysunek;
  • uważnie słuchają polecenia.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder