28 marca 2024

Droga od stołu do kosza

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z prostych map

Kluczowe pojęcia: korzystanie z prostych map

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć prostą mapę

 

Materiały dla grupy dzieci

  • taśma malarska
  • różne przedmioty, na przykład: stół, kosz na śmieci, duży miś, pufa, pudło, sztalugą
  • figurki zgromadzonych przedmiotów
  • arkusz papieru
  • kredki

 

O matematyce

    Czasami już przedszkolaki sprawnie posługują się prostymi mapami. Potrafią z mapą zlokalizować ukryty w piaskownicy przedmiot. Aby odnieść sukces w tego typu zadaniach, muszą rozpoznać zgodność między mapą a rzeczywistą przestrzenią o podobnym kształcie, skalować odległość oraz wykonać mentalny obrót mapy względem rzeczywistej przestrzeni. Dzieci lepiej radzą sobie, gdy mapy są zorientowane względem przestrzeni, a obrót mentalny jest ograniczony do płaszczyzny pionowej.

    W zadaniu dzieci tworzą mapę drogi od stołu do kosza na śmieci.

 

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Taśmą malarską wyklej na podłodze w sali drogę, na przykład od stołu do kosza na śmieci. Zadbaj o to, żeby obok wyklejonej ścieżki stały jakieś przedmioty.
  • Omów razem z dziećmi drogę, na przykład: Chcemy dojść od tego stołu do kosza na śmieci. Zaczynamy przy stole. Idziemy prosto. Po prawej stronie siedzi duży miś (wskaż ręką misia). Idziemy dalej. Po lewej stronie mijamy pufę (wskaż ręką pufę). Idziemy dalej prosto. Po lewej stronie stoi pudło (wskaż pudło), a naprzeciwko pudła stoi sztaluga (wskaż sztalugę).
  • Zaproponuj dzieciom narysowanie mapy, która pokazuje drogę od stołu do kosza na śmieci.
  • Połóż na podłodze duży arkusz papieru. Zaznacz na nim stół (postaw figurkę stołu) oraz kosz na śmieci (postaw figurkę kosza na śmieci). Narysuj kredką drogę łączącą oba przedmioty. Razem z dziećmi w odpowiednich miejscach postaw figurki, na przykład: misia, pufy, pudła, sztalugi. Sprawdźcie, czy wszystko się zgadza, na przykład: Zaczynamy przy stole (pokaż na mapie). Idziemy prosto. Po prawej stronie siedzi duży miś (pokaż na mapie). Dalej idziemy prosto. Po lewej stronie stoi pufa (pokaż na mapie). Dalej prosto. Po prawej stronie stoi pudło (wskaż na mapie), a naprzeciwko pudła stoi sztaluga (wskaż sztalugę)
  • Zdejmijcie z mapy figurki i w ich miejsce narysujcie stół, kosz na śmieci, misia, pufę, pudło i sztalugę.
  • Powieście waszą mapę na ścianie.
  • Stół, kosz na śmieci, misia, pufę i sztalugę postaw w jednym miejscu.
  • Zaproście, na przykład pana konserwatora.
  • Powiedźcie, żeby na podstawie mapy ustawił przedmioty w odpowiednich miejscach. Sprawdzicie, czy wasza mapa jest czytelna.

 

Adaptacja 
  • Na mapach znajdują się specjalne symbole, pokazujące, jak względem siebie położone są różne przedmioty. Drogę od stołu do kosza na śmieci możecie reprezentować na wiele różnych sposobów. Możecie opisać ją słowami. Możecie zrobić zdjęcie. Możecie wykonać realistyczny rysunek. Możecie stworzyć  trójwymiarowy model. Możecie stworzyć dwuwymiarową mapę z lotu ptaka. Możecie stworzyć mapę topograficzną.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • z pomocą dorosłego przygotowują prostą mapę.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder