Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na siatce: okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd
Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na siatce
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- wskazywać i nazywać kierunki na siatce: okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd
- znajdować na siatce właściwe okienko, posługując się określeniami: na lewo od, na prawo od, nad, pod, obok, pomiędzy.
Materiały dla każdej pary dzieci
Warto, żeby dzieci uczyły się korzystać z prostych siatek, w których wykorzystuje się horyzontalność i pionowość jako osie odniesienia. Stosują pojęcia takie jak: w prawo, na prawo od, w lewo, na lewo od, w górę, nad, w dół, pod i ich połączenia. Te umiejętności w przyszłości pozwolą dzieciom orientować się na planach, mapach i modelach przestrzennych. Przydadzą się do kodowania danych w tabelach i wykresach słupkowych oraz liniowych.
Trudne jest dla dziecka lokalizowanie obiektów w dwóch wymiarach, radząc sobie z relacjami między wysokością a szerokością. Na przykład dziecko ma kartkę z narysowaną siatką 5 na 5 okienek. Kładziesz klocek w jednym z okienek siatki. Prosisz, żeby opisało gdzie leży klocek. Może określić - Tam jest - ale to nie jest precyzyjne określenie. Może powiedzieć - Jest na środku - ale to też nie pomoże w znalezieniu klocka. Dopiero określenie - Z prawego dolnego rogu idź dwa okienka w górę, potem dwa w lewo - da nam pełną informację, gdzie leży klocek. Dzieci w codziennych działaniach angażują się w czynności lokalizacyjne. Na przykład grają w klasy - przeskakują określoną liczbę pól. Czy grają w gry planszowe, w których muszą przesunąć pionek określoną liczbę pól. Wykorzystuj różne sytuacje, do rozwijania o dzieci umiejętności lokalizowania.
W zadaniu dzieci układają na siatce drogę, która łączy pole z palmą z polem z wyspą.
Praca nad zadaniem forma: pary
- Dzieci działają w parach. Siadają na dywanie tyłem do siebie lub naprzeciwko siebie przy stolikach, a pomiędzy dziećmi znajduje się przesłona.
- Każde z dzieci ma siatkę (na przykład 3 x 3 pola) i kamyki. W lewym górnym polu siatki znajduje się rysunek wyspy, a w prawym dolnym rysunek palmy.
- Jedno z dzieci wyznacza drogę - od palmy na wyspę. Układa kamyki w okienkach i określa ich położenie. Na przykład: Jeden do góry. Jeden do góry. Jeden w lewo. Jeden w lewo. Jeden do góry itd.
- Drugie dziecko uważnie słucha i układa kamyki we właściwych polach siatki.
- Kiedy kamykami połączona zostanie palma z wyspą, dzieci odwracają się do siebie lub zdejmują przesłonę i sprawdzają, czy ułożyły kamyki w ten sam sposób.
- Zdejmują kamyki z siatki, powtarzają zadanie, zamieniając się rolami.
- W tym zadaniu dzieci ćwiczą też uważne słuchanie.
- Dzieci działają w parach. Jedno z nich jest projektantem, a drugie budowniczym. Później zamieniają się rolami. Mają po 7 kwadratowych płytek (wszystkie w tym samym kolorze, o rozmiarze pasującym do okienka siatki). Możesz dać im więcej lub mniej płytek w zależności od umiejętności dzieci. Ważne jest, żeby liczba płytek była ograniczona, po to, żeby projektant nie komplikował projektu. Dzieci siedzą na podłodze tyłem do siebie lub przy stoliku naprzeciwko siebie, a pomiędzy nimi jest przesłona. Wyjaśnij, że projektant zaprojektuje wzór z 7 kwadratowych płytek. Będzie pracował za przesłoną, aby budowniczy nie mógł zobaczyć jego projektu. Kiedy projekt będzie gotowy, projektant przekazuje budowniczemu instrukcje, a jak ma położyć płytki na siatce, żeby odtworzyć projekt. Projektant i budowniczy porównują ułożone wzory. Zamieniają się rolami.
- Usiądź obok dziecka i pomagaj mu albo opisywać gdzie kładzie kamyk, albo kłaść kamyki we właściwych miejscach.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- kładą kamyki na polach siatki i opisują słowami ich położenie;
- słuchają opisu położenia kamyków na siatce i umieszczają kamyki w odpowiednich miejscach siatki.