28 marca 2024

Droga do szkoły

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z map

Kluczowe pojęcia: korzystanie z bardziej złożonych map

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystać z map internetowych

 

Materiały dla grupy

  • komputery z dostępem do internetu

 

O matematyce

    Na mapach znajdziemy specjalne symbole pokazujący,  gdzie znajduje się obiekt względem innych obiektów. Salę szkolną możecie przedstawić na wiele różnych sposobów. Możecie opisać ją słowami. Możecie zdobić zdjęcie. Możecie narysować. Możecie stworzyć model trójwymiarowy. Możecie stworzyć dwuwymiarową mapę z "lotu ptaka”. Możecie przygotować jej mapę topograficzną. Możecie stworzyć schemat, który pokazuje pozycję jednego obiektu względem innych obiektów, ale nie pokazuje dokładnych odległości między nimi.

   Ważną umiejętnością do tworzenia map jest rozumienie punktu widzenia innych osób. Małe dzieci rozważają przestrzeń z ich własnej perspektywy. Myślą o położeniu przedmiotu w odniesieniu do własnego położenia w przestrzeni. Później, kiedy zdadzą sobie sprawę, że w zależności od położenia osoba może inaczej widzieć daną przestrzeń, zaczynają wyobrażać sobie, jak wygląda przestrzeń z innych perspektyw. Na przykład dziecko odkrywa, że sala widziana z miejsca, w którym stoi nauczyciel wygląda inaczej niż przestrzeń widziana z dywanu, na którym siedzą dzieci. Przedszkolaki mają kłopot z decentralizacją i wyobrażaniem sobie, jak wygląda przestrzeń z innych punktów widzenia. Aktywności z prostymi mapami i trójwymiarowymi modelami daje im doświadczenia, które pomogą zobaczyć przestrzeń z innych perspektyw.

 

W zadaniu dzieci znajdują różne miejsca na mapach internetowych. Wyznaczają trasy, korzystają z pinezek. Rozmawiają o drodze z domu do szkoły, wskazują punkty orientacyjne. Obliczają długości tras, korzystając z informacji podawanych na mapach.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Zapytaj dzieci:
    • Ile czasu zajmuje wam droga do szkoły?
    • A jak dostajecie się zazwyczaj do szkoły: pieszo, rowerem, czy może ktoś was podwozi samochodem?
    • Ciekawe, czy wasze domy są na północ, na południe, na wschód, czy na zachód od szkoły? Wskaż dzieciom kierunki. Daj im czas na zastanowienie się, w którym kierunku znajdują się ich domy.

 

  • Dzieci działają w parach. Każda para ma dostęp do internetowej mapy, np do map Google. Pokaż dzieciom, jak znaleźć adres na mapie, a potem jak wyznaczyć trasę z ich domu do szkoły. Dzieci znajdują trasy ze swoich domów do szkoły. Sprawdzają, ile kilometrów muszą pokonać, ile czasu im to powinno zająć, kiedy pieszo się przemieszczają, a ile jak jadą samochodem. (Pokaż, gdzie znaleźć te informacje). Dzieci sprawdzają, czy taką samą trasę wyznacza im mapa, kiedy do szkoły chcą dojść, jak wtedy, kiedy do szkoły chcą dojechać.
  • Dzieci opisują słowami trasę pokazaną przez mapę z domu do szkoły
  • Porozmawiaj z dziećmi o tym, jaką trasą zwykle dostają się do szkoły? Czy to jest ta sama trasa co wyznaczona przez mapę? Jakie charakterystyczne punkty mijają po drodze?
  • Wyświetl na tablicy mapę okolicy szkoły. Zaznacz pinezkami kilka miejsc, w których mieszkają dzieci. Określcie kto mieszka najdalej, a kto najbliżej szkoły? Kto mieszka blisko siebie? A może są dzieci, które chodzą do szkoły tą samą drogą? Kto mieszka niedaleko urzędu miasta, a kto niedaleko poczty?
  • Zaznacz pinezką na mapie jakieś miejsce znane wszystkim dzieciom, na przykład pocztę. Zapytaj dzieci, jak dojść ze szkoły na pocztę. Wyświetl opis trasy, razem przeczytajcie go, na przykład: Idziemy prosto na wschód 160 metrów. Skręcamy w prawo w ulicę Armii Krajowej. Idziemy prosto 270 metrów. Skręcamy w prawo w ulicę Piękną. Idziemy prosto 260 metrów. Skręcamy w prawo w ulicę Pocztową. Za 50 metrów jest wejście na pocztę. W podobny sposób opiszcie drogę ze szkoły w jakieś inne znane wam miejsce.

 

Refleksja 

  •  Dowiedźcie się, jak powstają mapy komputerowe. Może kiedyś dzieci widziały samochód, który mapuje teren? Zapytaj dzieci, jak poradzić sobie z informacją podawaną przez GPS typu „Kieruj się na północ“. Jak znaleźć północ?

 

Adaptacja 

  • Pomóż dzieciom w dostrzeżeniu punktów orientacyjnych na ich drodze z domu do szkoły. Dzieci wymieniają ciekawe miejsca, które mijają po drodze. Razem znajdujcie je na mapie..
  • Dzieci wymyślają trasę autobusu, który zabierałby wszystkie dzieci z klasy do szkoły. Którędy ma jechać, żeby trasa była jak najkrótsza? Obliczają długość trasy klasowego autobusu.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • korzystają z map internetowych.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder