Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z rysunków; z układaniem rytmów na podstawie słownego opisu
Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z rysunków; układanie rytmu na podstawie słownego opisu
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
kontynuować rytm ułożony z rysunków;
opisywać rytm ułożony z rysunków;
układać rytm na podstawie jego słownego opisu;
liczyć;
posługiwać się liczebnikami porządkowymi
Materiały
duży arkusz papieru z narysowanym stawem i ścieżką do niego prowadzącą (1 na parę)
kartoniki z obrazkami zwierząt (co najmniej dwa rodzaje zwierząt) dla każdej pary dzieci.
O matematyce
Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów.
W zadaniu dzieci na podstawie słownego opisu układają rytm z rysunków zwierząt
Praca nad zadaniem forma: pary
Każdej parze dzieci daj duży arkusz papieru z narysowanym z boku stawem i ścieżką, która do stawu prowadzi. Ścieżka musi mieć taką szerokość, żeby dzieci mogły na niej układać kartoniki z rysunkami zwierząt(kaczki, kury, krowy, świnie, owce, konie, osły itp.)
Wprowadź dzieci w sytuację: To jest staw. Do stawu prowadzi ścieżka. Ścieżka idą zwierzęta. Zwierzęta idą w ustalonej kolejności.Pomóż każdej parze dzieci rozpocząć układanie rytmu. Na przykład powiedz: Świnia idzie pierwsza, za nią kaczka. Za kaczką świnia, za świnią kaczka. Za kaczką świnia, za świnią kaczka. (mów i układaj kartoniki z rysunkami zwierząt na ścieżce - zacznij od stawu)
Dzieci kontynuują układanie kartoników ze zwierzętami.
Każda para dzieci opisuje, jak zwierzęta maszerują do ich stawu.
Zamieniają się obrazkami i porządkują inne zwierzęta, które spragnione wędrują do stawu.
Refleksja
Podchodź do dzieci i pytaj:
Ile zwierząt idzie do waszego stawu?
Więcej idzie kaczek czy kur?
Jakie zwierzę pierwsze dojdzie do stawu? A jakie ostatnie?
Adaptacja
Jeżeli dzieci mają problem z układaniem rytmu, to rób to razem z nimi. Modeluj zachowania dziecka.
Komplikuj proponowany dzieciom wzór.
Dzieci mogą tworzyć inne wzory: morskie (ryby, koniki morskie, muszle), z kwiatów (mak, tulipan, róża, stokrotka), pojazdów (samochód osobowy, ciężarówka, motocykl, rower) itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
układają rytm na podstawie opisu słownego;
kontynuują rytm z rysunków;
liczą;
posługują się liczebnikami porządkowymi (pierwszy, ostatni)
.
A website created in the WebWave website builder