02 marca 2024

Droga do stawu

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z rysunków; z układaniem rytmów na podstawie słownego opisu

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z rysunków; układanie rytmu na podstawie słownego opisu

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm ułożony z rysunków;

  • opisywać rytm ułożony z rysunków;

  • układać rytm na podstawie jego słownego opisu;

  • liczyć;

  • posługiwać się liczebnikami porządkowymi

 

Materiały

  • duży arkusz papieru z narysowanym stawem i ścieżką do niego prowadzącą (1 na parę)

  • kartoniki z obrazkami zwierząt (co najmniej dwa rodzaje zwierząt) dla każdej pary dzieci.

 

O matematyce

     Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów.

 

   W zadaniu dzieci na podstawie słownego opisu układają rytm z rysunków zwierząt

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Każdej parze dzieci daj duży arkusz papieru z narysowanym z boku stawem i ścieżką, która do stawu prowadzi. Ścieżka musi mieć taką szerokość, żeby dzieci mogły na niej układać kartoniki z rysunkami zwierząt(kaczki, kury, krowy, świnie, owce, konie, osły itp.)

  • Wprowadź dzieci w sytuację: To jest staw. Do stawu prowadzi ścieżka. Ścieżka idą zwierzęta. Zwierzęta idą w ustalonej kolejności.Pomóż każdej parze dzieci rozpocząć układanie rytmu. Na przykład powiedz: Świnia idzie pierwsza, za nią kaczka. Za kaczką świnia, za świnią kaczka. Za kaczką świnia, za świnią kaczka. (mów i układaj kartoniki z rysunkami zwierząt na ścieżce - zacznij od stawu)

  • Dzieci kontynuują układanie kartoników ze zwierzętami.

  • Każda para dzieci opisuje, jak zwierzęta maszerują do ich stawu.

  • Zamieniają się obrazkami i porządkują inne zwierzęta, które spragnione wędrują do stawu.

 

Refleksja 

Podchodź do dzieci i pytaj:

 

  • Ile zwierząt idzie do waszego stawu?

  • Więcej idzie kaczek czy kur?

  • Jakie zwierzę pierwsze dojdzie do stawu? A jakie ostatnie?

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dzieci mają problem z układaniem rytmu, to rób to razem z nimi. Modeluj zachowania dziecka.

  • Komplikuj proponowany dzieciom wzór.

  • Dzieci mogą tworzyć inne wzory: morskie (ryby, koniki morskie, muszle), z kwiatów (mak, tulipan, róża, stokrotka), pojazdów (samochód osobowy, ciężarówka, motocykl, rower) itp.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • układają rytm na podstawie opisu słownego;

  • kontynuują rytm z rysunków;

  • liczą;

  • posługują się liczebnikami porządkowymi (pierwszy, ostatni)

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder