28 marca 2024

Drewniane, czerwone i zielone klocki

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem klas nadrzędnych i podrzędnych

Kluczowe pojęcia: hierarchia klas

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • określać klasy nadrzędne i podrzędne;

  • liczyć;

  • szukać relacji między klasami a liczebnościami.

 

Materiały

  • pudełko z klockami: wszystkie drewniane, czerwone i zielone

     

O matematyce

     Pojęcia można uporządkować hierarchicznie:

  • zwierzęta to klasa nadrzędna,

  • psy to klasa podstawowa

  • ,czarne psy to klasa podrzędna.

    Dziecku najłatwiej poruszać się po klasie środkowej, czyli podstawowej. Dęby to drzewa. A drzewa to rośliny. Najbliższe i najłatwiejsze dla dziecka będzie pojęcie podstawowe - drzewa. Małe dziecko każdą płynącą wodę nazywa rzeką. Potem odkrywa, że rzeki mają swoje nazwy, a też że rzeki są jednym z rodzajów wód (oprócz rzek, są też morza, jeziora, oceany).

 

    W zadaniu dzieci ustalają jakich klocków jest więcej/mniej - czerwonych czy drewnianych?

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci mają w pudełku drewniane klocki, są wśród nich czerwone i zielone klocki. Zapytaj dzieci: Jeżeli wyjmiecie wszystkie czerwone klocki, to czy w pudełku zostaną jakieś klocki? Posłuchaj domniemań dzieci, a potem zaproponuj, żeby sprawdziły, czyli wyjęły wszystkie czerwone klocki.

  • Z powrotem wkładają czerwone klocki do pudełka. Zapytaj: Jeżeli wyjmiecie wszystkie zielone klocki, to czy w pudełku zostaną jakieś klocki? Odpowiadają i sprawdzają - wyjmują wszystkie zielone klocki.

  • Z powrotem wkładają zielone klocki do pudełka. Zapytaj: Jeżeli wyjmiecie z pudełka wszystkie drewniane klocki, to czy w pudełku zostaną jakieś klocki? Podają odpowiedź i sprawdzają - wyjmują wszystkie drewniane klocki.

  • Z powrotem wkładają klocki do pudełka. Zapytaj: Jakich klocków jest więcej w pudełku: czerwonych czy zielonych? Sprawdzają. Jakich klocków jest więcej: drewnianych czy czerwonych? Sprawdzają

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • ustalają, jakich klocków jest więcej w pudełku: drewnianych (klasa nadrzędna), czy czerwonych (klasa podrzędna).

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder