Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem ciągów obiektów, na zasadzie dwa sąsiednie do siebie pasują ("łańcuszki")
Kluczowe pojęcia: ciągi obiektów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
tworzyć ciągi obiektów, na zasadzie dwa sąsiednie do siebie pasują
Materiały
10 pasków papieru długość około 20 cm, szerokość 4 cm (dla każdego dziecka)
kredki w 4 kolorach (wszystkie dzieci taki sam zestaw kolorów).
O matematyce
Klasyfikowanie jest jednym ze sposobów na porządkowanie rzeczywistości. Polega na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie posegregowaniu obiektów według tych właśnie cech.
Dziecko klasyfikuje zanim przyjdzie do przedszkola. Już niemowlę intuicyjnie rozpoznaje przedmioty lub sytuacje w jakiś sposób do siebie podobne - to się nadaje do ssania, a to nie. Roczne dziecko wskazuje jednakowe przedmioty. Wcześnie klasyfikuje przedmioty na ładne (cacy) i brzydkie (be). Uczy się, że jedne przedmioty należą do mamy, a inne do taty (klasyfikacja ze względu na przynależność). I jak babcia dla żartów zakłada kapcie dziadka, to głośno protestuje. Wie, że do lodówki raczej nie wkłada się piłki, za to można wstawić do niej mleko (klasyfikowanie ze względu na miejsce występowania). Dziecko z koszyka, w którym są różne zabawki wybiera te przedstawiające zwierzęta.
Żeby dziecko klasyfikowało musi dostrzegać różne cechy obiektów. Są to cechy jawne, widoczne na „pierwszy rzut oka", takie jak kolor, wielkość, kształt. A też cechy niejawne, takie których nie widać „na pierwszy rzut oka“: przynależność, miejsce występowania, zastosowanie itp
W zadaniu dzieci układają ciąg kartoników z kolorami na zasadzie, że dwa sąsiednie do siebie pasują; wyjaśniają, dlaczego do siebie pasują - związek jest widoczny wprost (kolor do koloru)
Praca nad zadaniem forma: pary, indywidualnie
Dzieci siedzą przy stolikach. Każde z nich ma 10 pasków tektury (długość około 20 cm, szerokość 4 cm) i kredki w 4 kolorach (wszystkie dzieci taki sam zestaw kolorów).
Kolorują oba końce każdego paska na dwa różne kolory (po kilka cm z każdej strony). Pary kolorów dobierają jak chcą. Każdy pasek mogą pokolorować inaczej.
Dzieci siadają parami na dywanie, mają pokolorowane paski. Układają paski na zasadzie domina, czyli kolor do koloru, na przykład czerwony do czerwonego, żółty do żółtego itd. Paski mogą dokładać do siebie z dwóch stron. Układają paski na zmianę - raz jedno, raz drugie dziecko.
Refleksja
Zbierz dzieci w kręgu i zapytaj:
Której parze udało się wykorzystać wszystkie paski?
Która para ułożyła najdłuższy ciąg pasków?
Która najkrótszy?
Adaptacja
Pracuj w parze z dzieckiem, które ma problemy ze zrozumieniem zadania. Pomóż w pokolorowaniu pasków papieru. Nazwij kolory. Połóż swój jeden pasek. Nazwij kolor z jednej strony paska. Zapytaj dziecko, czy pasek z takim kolorem. Jeżeli ma, to pokaż gdzie ma go pokazać.
Połącz dwie pary dzieci - w małej grupie układają domino.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
układają domino z kolorami.
A website created in the WebWave website builder