Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem ciągów obiektów, na zasadzie dwa sąsiednie do siebie pasują ("łańcuszki")
Kluczowe pojęcia: ciągi obiektów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
tworzyć ciągi obiektów, na zasadzie dwa sąsiednie do siebie pasują
Materiały
domino obrazkowe, na przykład dziecko dobiera obrazki na których są zwierzęta tego samego gatunku
O matematyce
Klasyfikowanie jest jednym ze sposobów na porządkowanie rzeczywistości. Polega na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie posegregowaniu obiektów według tych właśnie cech.
Dziecko klasyfikuje zanim przyjdzie do przedszkola. Już niemowlę intuicyjnie rozpoznaje przedmioty lub sytuacje w jakiś sposób do siebie podobne - to się nadaje do ssania, a to nie. Roczne dziecko wskazuje jednakowe przedmioty. Wcześnie klasyfikuje przedmioty na ładne (cacy) i brzydkie (be). Uczy się, że jedne przedmioty należą do mamy, a inne do taty (klasyfikacja ze względu na przynależność). I jak babcia dla żartów zakłada kapcie dziadka, to głośno protestuje. Wie, że do lodówki raczej nie wkłada się piłki, za to można wstawić do niej mleko (klasyfikowanie ze względu na miejsce występowania). Dziecko z koszyka, w którym są różne zabawki wybiera te przedstawiające zwierzęta.
Żeby dziecko klasyfikowało musi dostrzegać różne cechy obiektów. Są to cechy jawne, widoczne na „pierwszy rzut oka", takie jak kolor, wielkość, kształt. A też cechy niejawne, takie których nie widać „na pierwszy rzut oka“: przynależność, miejsce występowania, zastosowanie itp
W zadaniu dzieci układają ciąg obiektów na zasadzie: dwa sąsiednie do siebie pasują. Wyjaśniają dlaczego do siebie pasują
Praca nad zadaniem forma: pary, indywidualnie
Usiądź z dzieckiem lub parą dzieci przy stoliku.
Pokaż im klocki domino z obrazkami.
Obejrzyjcie klocki. Rozdziel je pomiędzy dzieci (jeżeli działasz w parze z dzieckiem, to pomiędzy siebie i dziecko). Dziecko tak kładzie swoje klocki, żeby mogło patrzeć na nie.
Zaproponuj dziecku, żeby położyło jeden ze swoich klocków na środku stołu. Nazwijcie obrazki po obu stronach kamienia.
Zapytaj, na przykład tak: Tu jest krowa, a tutaj jest koń. Zobacz, czy masz klocek z rysunkiem konia lub krowy. Jeśli dziecko ma taki klocek, to dołóżcie go do ciągu - obrazek konia do obrazka konia.
Nazwij: Tu jest koń. I tu jest koń. One inaczej wyglądają, ale oba te zwierzęta to konie.W ten sposób układajcie pozostałe obrazki.
Proponuj inne domina obrazkowe:
dziecko dobiera zwierzę i jego dziecko (na przykład pies i szczeniak);
dziecko dobiera obrazki tak, żeby stanowiły komplet (na przykład filiżanka i spodek);
dziecko dobiera obiekty w tym samym kolorze.
Adaptacja
Zaproponuj trudniejsze domina, na przykład:
obrazek i nazwa tego obrazka
liczba zapisana cyfrą i zbiór rożnych obiektów
tradycyjne domino z kropkami.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
układają domino obrazkowe.
A website created in the WebWave website builder