02 marca 2024

Dodać lub zabrać

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

 

Materiały

  • przedmioty, z których dzieci będą układać rytm (klocki sześcienne w różnych kolorach, klocki w różnych kształtach, żetony w różnych kolorach, liczmany)

  • karty ze znakami plus i minus (komplet na parę)

  • dwa chodniczki z tak dużymi polami, żeby można było na nich układać małe przedmioty (2 na parę)

 

O matematyce

      Obserwuj, jak dzieci zabierają się za układanie, na przykład klamerek w rytmiczną strukturę. Czy patrzą na początek rytmu, żeby zidentyfikować jego ogniwo? Kiedy skończą, sprawdź, czy potrafią opisać regułę według której zbudowały rytm. Jeśli ułożyły coś co nie jest rytmem, możesz powiedz: Nie sądzę, żeby to był rytm. Posłuchaj: niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek...(wskazuj klocki). Jak możesz to naprawić?

 

   W zadaniu dzieci dodają lub zabierają element rytmu.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Dzieci grają w parach. Każde dziecko ma chodniczek z pustymi polami oraz przedmioty, z których będzie układało rytm. Potrzebować też będą kartoniki ze znakiem „+“ oraz kartoniki ze znakiem „-„. Potasowane kartoniki leżą w stosie zakrytym.

  • Każdemu dziecku ułóż jedno ogniwo rytmu, zaczynajac od pierwszego pola. Jak to będzie skomplikowane ogniwo zależy od Ciebie. Decydujesz też o tym, czy dzieci w parze układać będą takie same, czy różne rytmy.

  • Zadaniem każdego dziecka jest kontynuowanie rytmu aż ułożą przedmioty na wszystkich polach chodniczka.

  • Dziecko losuje kartę. Jeżeli jest to karta ze znakiem „+“ to dokłada jeden element rytmu. Jeżeli wylosuje kartę z „-„, to zabiera jeden element rytmu.

  • Wygrywa dziecko, które jako pierwsze ułoży cały wzór.

 

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

 

  • Jak układaliście przedmioty? Opowiedzcie o tym

  • .Jakie kształty są w twoim wzorze? W jakiej kolejności je ułożyłeś?

  • Widzę, że wylosowałaś znak plus. Jaki przedmiot położysz na planszy? Dlaczego ten?

  • Ile jeszcze czerwonym klocków położysz, żeby zapełnić wszystkie pola?

 

 

 

Adaptacja 

  • Możesz zrezygnować z formuły gry. Jedno z dzieci losuje znak, a drugie dokłada lub zabiera element rytmu. Potem zamieniają się rolami.

  • Chodniczek, na którym dzieci układają rytm może być mostem - dzieci budują most.

  • Dzieciom, których potrzebują większych wyzwań ułóż ogniwo rytmu nie na pierwszych polach chodniczka.

  • Dzieci same wymyślają rytm, który będą kontynuować.

  • Wydłuż planszę do układania rytmu.

  • Zaproponuj inne karty - dzieci będą dodawać lub zabierać dwa (lub więcej) elementów rytmu (+2, -2, + 3, -3)

  • Promuj współpracę - dzieci w parze razem układają rytm. Dzielą się przedmiotami, które układać będą na planszy. Na przykład jedno dziecko ma zielone klocki, a drugie czerwone - układają rytm o ogniwie: czerwony klocek - zielony klocek

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • kontynuują rytm z przedmiotów;

  • odczytują symbole + i -.

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder