Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem obiektów według różnych cech; definiowaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: kolekcje
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
porządkować obiekty w kolekcje według zastosowania;
definiować kolekcje;
liczyć;
porównywać liczebności zbiorów.
Materiały
pierwszy zestaw przedmiotów (można je znaleźć w przedszkolu) na przykład: garnek, patelnia, mydło, ręcznik, miś, farby, książka, lalka, kurtka, bębenek, cymbałki;
drugi zestaw przedmiotów: patelnia, łyżka, miska, mikser, talerz, widelec, puszka farby, pędzel, rękawiczki;
kilka gum do skakania (lub sznurki, obręcze, hula - hop)
O matematyce
Dzieci uczą się klasyfikować te same obiekty według różnych cech. Segregują klocki na małe i duże. Potem te same klocki porządkują według koloru. A następnie według kształtu. Każdy obiekt należy bowiem do kilku kolekcji, w zależności jaką cechę bierzemy pod uwagę. Duży brązowy miś z kokardą należy do zbiorów: misie; brązowe misie; duże misie; misie z kokardami; misie, które są w naszej sali itp. Trudność zadania wzrasta wraz ze wzrostem liczby cech, które trzeba brać pod uwagę. Łatwiej poklasyfikować klocki według koloru, niż według wielkości i koloru jednocześnie, a jeszcze trudniej według koloru, wielkości i kształtu.
Dzieci z twoją pomocą zapamiętują kryterium sortowania i według niego rozkładają przedmioty. Doświadczają, że istnieją alternatywne podstawy klasyfikacji - te same klocki mogą uporządkować według koloru, kształtu, a potem według wielkości. Muszą przełączać się między regułami/kryteriami - zapomnieć poprzednie i działać według nowego.
W zadaniach na klasyfikowanie korzystać będziecie z wielu różnorodnych obiektów. To szansa na rozwijanie u dzieci umiejętności:
posługiwania się nazwami kolorów (klasyfikujecie kredki);
rozpoznawania i nazywania różnych kształtów (klasyfikujecie kartoniki o różnych kształtach);
nazywania zwierząt, pojazdów, roślin.
W zadaniu dzieci klasyfikują przedmioty w kolekcje według cech, których nie widać wprost (przynależność, miejsce występowania, sposób zastosowania)
Praca nad zadaniem forma:cała grupa
Usiądź z dziećmi w kręgu. Na środku połóż różne przedmioty, na przykład garnek, patelnię, mydło, ręcznik, misia, farby, książkę, lalkę, kurtkę, bębenek, cymbałki. Połóż też gumy do skakania.
Powiedz dzieciom, że przedmioty te przyniosłaś z różnych pomieszczeń z przedszkola. Wskazuj przedmioty, a dzieci je nazywają.
Porządkujcie przedmioty według miejsca, z którego przyniosłaś je. Do jednej pętli z gumy do skakania włóżcie przedmioty z kuchni, do innej z łazienki, z sali zabaw, z szatni, z biblioteki, z sali do rytmiki itp.
Po uporządkowaniu przedmiotów nazwijcie każdą kolekcję (zbiór).
Policzcie: przedmioty z kuchni; przedmioty z sali zabaw; przedmioty z łazienki itd.
Innego dnia na dywanie połóż patelnię, łyżka, miskę, mikser, talerz, widelec, puszkę farby, pędzel, rękawiczki.
Pokaż dzieciom przedmioty. Nazwijcie je.
Rozdzielcie przedmioty na te, które są potrzebne do przygotowania naleśników i te, które są potrzebne do pomalowania ławki.
Przedmioty z każdej grupy gromadźcie w innej pętli z gumy do skakania.
Wskazujcie i nazywajcie utworzone kolekcje (zbiory).
Policzcie: przedmioty potrzebne do przyrządzenia naleśników; potrzebne do pomalowania ławki.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Nie wiem co mam zrobić z tym kubeczkiem, czy położyć go w grupie przedmiotów z łazienki, czy w grupie przedmiotów z kuchni. Jak sądzicie? Dlaczego tak myślicie?
Adaptacja
W podobny sposób dzieci porządkują przedmioty według przynależności. Na przykład rozdzielają rzeczy, które są pani nauczycielki; rzeczy, które są pana od rytmiki; rzeczy, które są pani kucharki; rzeczy, które są Marysi z ich grupy itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
porządkują przedmioty według przynależności, miejsca występowania, zastosowania;
nazywają utworzone kolekcje;
ustalają, ile obiektów jest w każdej kolekcji;
ustalają, w której kolekcji jest najwięcej/najmniej obiektów.
A website created in the WebWave website builder