28 marca 2024

Czyje to? Gdzie to? Po co to?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem obiektów według różnych cech; definiowaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • porządkować obiekty w kolekcje według zastosowania;

  • definiować kolekcje;

  • liczyć;

  • porównywać liczebności zbiorów.

 

  • Materiały

  • pierwszy zestaw przedmiotów (można je znaleźć w przedszkolu) na przykład: garnek, patelnia, mydło, ręcznik, miś, farby, książka, lalka, kurtka, bębenek, cymbałki;

  • drugi zestaw przedmiotów: patelnia, łyżka, miska, mikser, talerz, widelec, puszka farby, pędzel, rękawiczki;

  • kilka gum do skakania (lub sznurki, obręcze, hula - hop)

 

O matematyce

    Dzieci uczą się klasyfikować te same obiekty według różnych cech. Segregują klocki na małe i duże. Potem te same klocki porządkują według koloru. A następnie według kształtu. Każdy obiekt należy bowiem do kilku kolekcji, w zależności jaką cechę bierzemy pod uwagę. Duży brązowy miś z kokardą należy do zbiorów: misie; brązowe misie; duże misie; misie z kokardami; misie, które są w naszej sali itp. Trudność zadania wzrasta wraz ze wzrostem liczby cech, które trzeba brać pod uwagę. Łatwiej poklasyfikować klocki według koloru, niż według wielkości i koloru jednocześnie, a jeszcze trudniej według koloru, wielkości i kształtu.

    Dzieci z twoją pomocą zapamiętują kryterium sortowania i według niego rozkładają przedmioty. Doświadczają, że istnieją alternatywne podstawy klasyfikacji - te same klocki mogą uporządkować według koloru, kształtu, a potem według wielkości. Muszą przełączać się między regułami/kryteriami - zapomnieć poprzednie i działać według nowego.

    W zadaniach na klasyfikowanie korzystać będziecie z wielu różnorodnych obiektów. To szansa na rozwijanie u dzieci umiejętności:

  • posługiwania się nazwami kolorów (klasyfikujecie kredki);

  • rozpoznawania i nazywania różnych kształtów (klasyfikujecie kartoniki o różnych kształtach);

  • nazywania zwierząt, pojazdów, roślin.

 

   W zadaniu dzieci klasyfikują przedmioty w kolekcje według cech, których nie widać wprost (przynależność, miejsce występowania, sposób zastosowania)

 

  Praca nad zadaniem       forma:cała grupa

 

  • Usiądź z dziećmi w kręgu. Na środku połóż różne przedmioty, na przykład garnek, patelnię, mydło, ręcznik, misia, farby, książkę, lalkę, kurtkę, bębenek, cymbałki. Połóż też gumy do skakania.

  • Powiedz dzieciom, że przedmioty te przyniosłaś z różnych pomieszczeń z przedszkola. Wskazuj przedmioty, a dzieci je nazywają.

  • Porządkujcie przedmioty według miejsca, z którego przyniosłaś je. Do jednej pętli z gumy do skakania włóżcie przedmioty z kuchni, do innej z łazienki, z sali zabaw, z szatni, z biblioteki, z sali do rytmiki itp.

  • Po uporządkowaniu przedmiotów nazwijcie każdą kolekcję (zbiór).

  • Policzcie: przedmioty z kuchni; przedmioty z sali zabaw; przedmioty z łazienki itd.

 

  • Innego dnia na dywanie połóż patelnię, łyżka, miskę, mikser, talerz, widelec, puszkę farby, pędzel, rękawiczki.

  • Pokaż dzieciom przedmioty. Nazwijcie je.

  • Rozdzielcie przedmioty na te, które są potrzebne do przygotowania naleśników i te, które są potrzebne do pomalowania ławki.

  • Przedmioty z każdej grupy gromadźcie w innej pętli z gumy do skakania.

  • Wskazujcie i nazywajcie utworzone kolekcje (zbiory).

  • Policzcie: przedmioty potrzebne do przyrządzenia naleśników; potrzebne do pomalowania ławki.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Tu są przedmioty z kuchni. Jakie inne przedmioty mogłyby się znaleźć w tej kolekcji?
  • Nie wiem co mam zrobić z tym kubeczkiem, czy położyć go w grupie przedmiotów z łazienki, czy w grupie przedmiotów z kuchni. Jak sądzicie? Dlaczego tak myślicie?

 

Adaptacja 

  • W podobny sposób dzieci porządkują przedmioty według przynależności. Na przykład rozdzielają rzeczy, które są pani nauczycielki; rzeczy, które są pana od rytmiki; rzeczy, które są pani kucharki; rzeczy, które są Marysi z ich grupy itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • porządkują przedmioty według przynależności, miejsca występowania, zastosowania;

  • nazywają utworzone kolekcje;

  • ustalają, ile obiektów jest w każdej kolekcji;

  • ustalają, w której kolekcji jest najwięcej/najmniej obiektów.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder