Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: kolekcje
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- 24 przedmioty: 11 małych, 8 średnich, 5 dużych, na przykład: 11 guzików, 8 kubeczków i 5 dużych drewnianych klocków;
- 3 pojemniki: duży, mały i średniej wielkości
O matematyce
Przedszkolaki określają według jakich cech ktoś poklasyfikowały obiekty. Na przykład: stawiasz trzy pudełka. W jednym są drewniane zabawki, w drugim plastikowe, a w trzecim zrobione z gąbki. Dzieci oglądają przedmioty i określają, według jakiej cechy poklasyfikowałaś zabawki.
Klasyfikowane obiekty zaznaczajcie pętlami (ze sznurka, skakanki, narysowane kredą; mogą też to być pudełka, wiaderka, czy kubeczki), a każdy utworzony zbiór nazywajcie (Tu są zielone kredki).
Posługuj się językiem matematyki. Używaj pojęć: segregować, klasyfikować, zbiór. Nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, żebyś przy okazji zadań na klasyfikowanie używała określeń podzbiór, część wspólna zbiorów. Dziecko osłuchuje się z nazwami tych pojęć i kiedy będzie gotowe samo zacznie ich używać.
W zadaniu dzieci sortują obiekty według wielkości.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
- Usiądź przy stoliku lub na podłodze z grupą dzieci. Daj im zgromadzone przedmioty. Obejrzyjcie je razem. Nazwijcie.Zaproponuj dzieciom, że podzielicie te przedmioty na duże, małe i średniej wielkości.
- Postaw 3 pojemniki. Do największego mają włożyć duże przedmioty, do najmniejszego małe przedmioty, a do trzeciego pojemnika przedmioty średniej wielkości.Kiedy dzieci posegregują przedmioty, nazwij kolekcje: Tu są duże przedmioty. (pokaż największy pojemnik). Tu są małe przedmioty (pokaż najmniejszy pojemnik). A tutaj są przedmioty średniej wielkości (pokaz środkowy pojemnik). Zapytaj: Jak sądzicie, jakich przedmiotów jest najwiecej, a jakich najmniej? Posłuchaj szacunków dzieci.
- Zaproponuj, ułożenie przedmiotów w linii, jeden pod drugiego. Najpierw w linii układają duże przedmioty. Kładą je blisko, jeden obok drugiego. Pod linią z dużymi przedmiotami układają jeden obok drugiego przedmioty średniej wielkości. A pod nimi układają małe przedmioty, też jeden obok drugiego. Przypilnuj, żeby dzieci układały przedmioty tak, żeby nie było możliwe dopasowanie obiektów jeden do jednego.
- Zapytaj dzieci, który rząd jest najdłuższy. Czy to oznacza, że w nim jest najwięcej przedmiotów? Który jest najkrótszy? Czy w nim jest najmniej przedmiotów? Dlaczego tak sądzicie?
- Zapytaj dzieci, jak można dokładnie dowiedzieć się, których przedmiotów jest najwięcej. Możesz zaproponować dopasowanie jeden do jednego (przedmiot duży - przedmiot średniej wielkości - przedmiot mały) lub policzenie.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
- Według jakich cech porządkowaliście przedmioty?
- Których przedmiotów było najwięcej? A których najmniej?
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- tworzą kolekcję przedmiotów większych, mniejszych i średniej wielkości;
- porównują liczebności trzech zbiorów.