28 marca 2024

Czy większych przedmiotów jest więcej?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;

  • nazywać utworzone kolekcje;

  • porównywać liczebności zbiorów.

 

Materiały

  • 24 przedmioty: 11 małych, 8 średnich, 5 dużych, na przykład: 11 guzików, 8 kubeczków i 5 dużych drewnianych klocków;
  • 3 pojemniki: duży, mały i średniej wielkości

 

O matematyce

  Przedszkolaki określają według jakich cech ktoś poklasyfikowały obiekty. Na przykład: stawiasz trzy pudełka. W jednym są drewniane zabawki, w drugim plastikowe, a w trzecim zrobione z gąbki. Dzieci oglądają przedmioty i określają, według jakiej cechy poklasyfikowałaś zabawki.

    Klasyfikowane obiekty zaznaczajcie pętlami (ze sznurka, skakanki, narysowane kredą; mogą też to być pudełka, wiaderka, czy kubeczki), a każdy utworzony zbiór nazywajcie (Tu są zielone kredki).

    Posługuj się językiem matematyki. Używaj pojęć: segregować, klasyfikować, zbiór. Nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, żebyś przy okazji zadań na klasyfikowanie używała określeń podzbiórczęść wspólna zbiorów. Dziecko osłuchuje się z nazwami tych pojęć i kiedy będzie gotowe samo zacznie ich używać.

   W zadaniu dzieci sortują obiekty według wielkości.

 

  Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Usiądź przy stoliku lub na podłodze z grupą dzieci. Daj im zgromadzone przedmioty. Obejrzyjcie je razem. Nazwijcie.Zaproponuj dzieciom, że podzielicie te przedmioty na duże, małe i średniej wielkości.
  • Postaw 3 pojemniki. Do największego mają włożyć duże przedmioty, do najmniejszego małe przedmioty, a do trzeciego pojemnika przedmioty średniej wielkości.Kiedy dzieci posegregują przedmioty, nazwij kolekcje: Tu są duże przedmioty. (pokaż największy pojemnik). Tu są małe przedmioty (pokaż najmniejszy pojemnik). A tutaj są przedmioty średniej wielkości (pokaz środkowy pojemnik). Zapytaj: Jak sądzicie, jakich przedmiotów jest najwiecej, a jakich najmniej? Posłuchaj szacunków dzieci.
  • Zaproponuj, ułożenie przedmiotów w linii, jeden pod drugiego. Najpierw w linii układają duże przedmioty. Kładą je blisko, jeden obok drugiego. Pod linią z dużymi przedmiotami układają jeden obok drugiego przedmioty średniej wielkości. A pod nimi układają małe przedmioty, też jeden obok drugiego. Przypilnuj, żeby dzieci układały przedmioty tak, żeby nie było możliwe dopasowanie obiektów jeden do jednego.
  • Zapytaj dzieci, który rząd jest najdłuższy. Czy to oznacza, że w nim jest najwięcej przedmiotów? Który jest najkrótszy? Czy w nim jest najmniej przedmiotów? Dlaczego tak sądzicie?
  • Zapytaj dzieci, jak można dokładnie dowiedzieć się, których przedmiotów jest najwięcej. Możesz zaproponować dopasowanie jeden do jednego (przedmiot duży - przedmiot średniej wielkości - przedmiot mały) lub policzenie.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Według jakich cech porządkowaliście przedmioty?
  • Których przedmiotów było najwięcej? A których najmniej?

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • tworzą kolekcję przedmiotów większych, mniejszych i średniej wielkości;
  • porównują liczebności trzech zbiorów.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder