28 marca 2024

Czego brakuje?

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z prostych map

Kluczowe pojęcia: korzystanie prostych map

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystanie z prostych map.

 

Materiały dla pary dzieci

Materiały dla grupy dzieci

  • różne przedmioty rozłożone w piaskownicy, na stole czy na dywanie

 

O matematyce

    Czasami już przedszkolaki sprawnie posługują się prostymi mapami. Potrafią z mapą zlokalizować ukryty w piaskownicy przedmiot. Aby odnieść sukces w tego typu zadaniach, muszą rozpoznać zgodność między mapą a rzeczywistą przestrzenią o podobnym kształcie, skalować odległość oraz wykonać mentalny obrót mapy względem rzeczywistej przestrzeni. Dzieci lepiej radzą sobie, gdy mapy są zorientowane względem przestrzeni, a obrót mentalny jest ograniczony do płaszczyzny pionowej.

    Przedszkolaki mogą tworzyć proste mapy z pomocą obrazków. Na arkuszu papieru, który ma być mapą placu zabaw, w odpowiednim miejscu kładą obrazek piaskownicy, huśtawki i zjeżdżalni. Wraz ze zdobywanymi doświadczeniami proste mapy obrazkowe stają się bardziej symboliczne. Dziecko uwzględnia odpowiedzi na cztery pytania: kierunek (którędy?), odległość (jak daleko?), lokalizacja (gdzie?) i identyfikacja (jakie obiekty?). Aby odpowiedzieć na te pytania, muszą rozwinąć wiele umiejętności. Uczą się radzić sobie z mapowymi procesami abstrakcji, generalizacji i symbolizacji. Niektóre symbole map są ikonami, jak np. samolot oznacza lotnisko, a inne są bardziej abstrakcyjne, jak np. kropka na oznaczenie miejscowości. Dzieci najpierw budują modele przestrzeni z przedmiotów, potem korzystają z obrazków przedstawiających rozmieszczenie obiektów, a następnie używają map, które są miniaturowe i zawierają abstrakcyjne symbole. Dorośli muszą pomagać dzieciom łączyć obiekty świata rzeczywistego z reprezentacyjnymi znaczeniami symboli map.

    W zadaniu dzieci  na podstawie mapy ustalają, jakiego przedmiotu brakuje.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Przygotuj mapę piaskownicy z obrazkami różnych zabawek; czy mapę stołu z obrazkami przedmiotów, które leżą na nim; albo mapę dywanu, na którym leżą zabawki itp.
  • Dzieci działają w parach.
  • Każdej parze dzieci wręcz mapę. Poproś, aby przyjrzały się jej.
  • Powiedz dzieciom, że coś zaginęło (zabawka z piaskownicy, przedmiot ze stołu, zabawka z dywanu). Zaproponuj, żeby z pomocą mapy ustaliły, jakiego przedmiotu brakuje. Gdzie on leżał?
  • Kiedy dzieci ustalą, co zginęło, zaproponuj aby jedna z par ukryła inny przedmiot. Pozostałe pary ustalają, co takiego zginęło..

 

Adaptacja 
  • Nie zabieraj przedmiotów, ale zmień ich ułożenie. Zapytaj dzieci, co się zmieniło.
  • Szukaj w parze z dzieckiem zgubionego przedmiotu. Pomóż mu orientować się na mapie.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • porównują mapę z układem zabawek na podłodze.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder