28 marca 2024

Co to za zabawka?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z posługiwaniem się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów, z definiowaniem

Kluczowe pojęcia: kodowanie cech obiektów, definiowanie

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • posługiwać się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów;

  • klasyfikować obiekty według dwóch podanych cech

 

Materiały

 

O matematyce

    Przy klasyfikowaniu korzystaj z symboli kodujących cechy obiektów. Na przykład: połóż zielony kartonik i powiedz dzieciom, że tutaj mają położyć wszystkie zielone klocki. Połóż czerwony kartonik i powiedz, że tutaj maja być czerwone klocki. Innym razem połóż kartki - z rysunkiem psa, z rysunkiem kota i z rysunkiem królika. Dzieci, które mieszkają w domy z psem stają obok rysunku psa. Te, które mieszkają z kotem przy rysunku kota, a te u których w domu mieszka królik przy rysunku królika. Przy okazji powstają ciekawe problemy: gdzie mają stanąć dzieci, które mieszkają w domu z psam i kotem, a gdzie dzieci, u których w domu nie ma zwierząt?

    Możesz też wprowadzić symbole oznaczające negację. Przekreślony kolor zielony oznacza „wszystkie kolory tylko nie zielony“, a przekreślony rysunek kota - oznacza „nie z kotem“. Im więcej symboli, im więcej negacji, tym zadanie jest trudniejsze.

 

   W zadaniu dzieci korzystają z symboli do kodowania cech obiektów. Zestawiają dwa symbole i szukają odpowiednich zabawek.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.

  • Zestawiaj po dwie cechy zabawek. Najpierw połóż kartonik oznaczający kolor żółty.

  • Zapytaj: Co on oznacza? Żółte przedmioty.

  • Dołóż drugi kartonik, na przykład kodujący misia.

  • Zapytaj: Co oznacza ten symbol? Misia. 

  • Dzieci odczytują, jaką mają przynieść zabawkę - żółtego misia.

  • Potem połóż dwa inne kartoniki, na przykład ↑ (mały miś).Dzieci przynoszą małe misie.

  • Zaproponuj kilka podobnych zadań.

 

Refleksja 

  • Zapytaj dzieci, skąd wiedziały jaką mają przynieść zabawkę.

  • Zaproponuj dzieciom różne bardziej kłopotliwe kombinacje cech, na przykład:

    • zabawka żółta i czerwona;

    • zabawka, która jest jednocześnie misiem i lalką;

    • zabawka, która jednocześnie jest mała i duża.

  • Porozmawiaj na temat tych zestawów cech.

 

Adaptacja 

  • Podobnie wprowadź symbole kodujące inne cechy: kształt, grubość, z czego jest coś zrobione, ciężar itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • posługują się symbolami, które kodują różne cechy obiektów: kolor, rodzaj, wielkość;

  • szukają zabawkę, która spełnia dwie podane cechy, na przykład żółtego misia.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder