Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z posługiwaniem się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów, z definiowaniem
Kluczowe pojęcia: kodowanie cech obiektów, definiowanie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
posługiwać się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów;
klasyfikować obiekty według dwóch podanych cech
Materiały
kartoniki kodujące cechy: kolor, rodzaj zabawek, wielkość
pętle ze sznurka (lub hula - hop)
różne zabawki z sali przedszkolnej
O matematyce
Przy klasyfikowaniu korzystaj z symboli kodujących cechy obiektów. Na przykład: połóż zielony kartonik i powiedz dzieciom, że tutaj mają położyć wszystkie zielone klocki. Połóż czerwony kartonik i powiedz, że tutaj maja być czerwone klocki. Innym razem połóż kartki - z rysunkiem psa, z rysunkiem kota i z rysunkiem królika. Dzieci, które mieszkają w domy z psem stają obok rysunku psa. Te, które mieszkają z kotem przy rysunku kota, a te u których w domu mieszka królik przy rysunku królika. Przy okazji powstają ciekawe problemy: gdzie mają stanąć dzieci, które mieszkają w domu z psam i kotem, a gdzie dzieci, u których w domu nie ma zwierząt?
Możesz też wprowadzić symbole oznaczające negację. Przekreślony kolor zielony oznacza „wszystkie kolory tylko nie zielony“, a przekreślony rysunek kota - oznacza „nie z kotem“. Im więcej symboli, im więcej negacji, tym zadanie jest trudniejsze.
W zadaniu dzieci korzystają z symboli do kodowania cech obiektów. Zestawiają dwa symbole i szukają odpowiednich zabawek.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.
Zestawiaj po dwie cechy zabawek. Najpierw połóż kartonik oznaczający kolor żółty.
Zapytaj: Co on oznacza? Żółte przedmioty.
Dołóż drugi kartonik, na przykład kodujący misia.
Zapytaj: Co oznacza ten symbol? Misia.
Dzieci odczytują, jaką mają przynieść zabawkę - żółtego misia.
Potem połóż dwa inne kartoniki, na przykład ↑ (mały miś).Dzieci przynoszą małe misie.
Zaproponuj kilka podobnych zadań.
Refleksja
Zapytaj dzieci, skąd wiedziały jaką mają przynieść zabawkę.
Zaproponuj dzieciom różne bardziej kłopotliwe kombinacje cech, na przykład:
zabawka żółta i czerwona;
zabawka, która jest jednocześnie misiem i lalką;
zabawka, która jednocześnie jest mała i duża.
Porozmawiaj na temat tych zestawów cech.
Adaptacja
Podobnie wprowadź symbole kodujące inne cechy: kształt, grubość, z czego jest coś zrobione, ciężar itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
posługują się symbolami, które kodują różne cechy obiektów: kolor, rodzaj, wielkość;
szukają zabawkę, która spełnia dwie podane cechy, na przykład żółtego misia.
A website created in the WebWave website builder