28 marca 2024

Co to za rysunek?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem obiektu na podstawie jego cech

Kluczowe pojęcia: rozpoznawanie obiektu na podstawie jego cech

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • rozpoznawać obiekt na podstawie jego cech

.

Materiały

  • różne duże rysunki, na przykład kot, pies, telewizor, miska, statek, samochód, dom, drzewo, krokodyl itp.

 

O matematyce

  Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.

  Klasyfikować można według cech, które dane obiekty posiadają lub cech, których nie posiadają. Trudniej klasyfikować kiedy cecha stanowi negację. Łatwiej jest dziecku przynieść czerwone klocki, niż klocki, które nie są czerwone.

 

   W zadaniu dzieci wskazują rysunek na podstawie jego opisu.

 

  Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą na dywanie.

  • Powieś na tablicy rysunki, na przykład samochodu, konia, psa, roweru.

  • Nazwij z dziećmi każdy obiekt.

  • Wymień cechy jednego z obiektów i kiedy powiesz STOP, dzieci wskazują rysunek, o którym opowiadałaś. Wymieniasz, na przykład takie cechy: To jest duże, ma cztery koła, niebieską budkę i dużo miejsca na bagaże. Stop.

  • Po kilku takich doświadczeniach, jedno z dzieci może opisywać, a pozostałe wskazywać, o który rysunek chodzi

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Jakie cechy trzeba podawać w opisie, żeby łatwo było określić o jaki rysunek chodzi?

     

Adaptacja 

  • Powieś na tablicy rysunki, na przykład kota, psa, miski, telewizora. Tym razem dzieci zadają pytania, na które możesz odpowiedzieć tylko tak albo nie. Na przykład, wybrałaś rysunek kota. Dzieci zadają pytania: Czy to jest zwierzę? Tak. Czy to zwierzę szczeka? Nie. W tej wersji zadania dzieci uczą się poprawnego formułowania pytań

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • słuchają opisu rysunku;

  • na podstawie opisu wskazują właściwy rysunek.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder