28 marca 2024

Co to za przedmiot?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem obiektu na podstawie jego cech

Kluczowe pojęcia: rozpoznawanie obiektu na podstawie jego cech

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • rozpoznawać obiekt na podstawie jego cech

.

Materiały

  • worek (lub torba, pudełko)

  • różne przedmioty: sztućce, klucze, długopis, książka itp.

 

O matematyce

  Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.

  Klasyfikować można według cech, które dane obiekty posiadają lub cech, których nie posiadają. Trudniej klasyfikować kiedy cecha stanowi negację. Łatwiej jest dziecku przynieść czerwone klocki, niż klocki, które nie są czerwone.

 

   W zadaniu dzieci wskazują przedmiot na podstawie jego opisu.

 

  Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Usiądź z dziećmi w kręgu. Masz worek, a w nim różne przedmioty.

  • Dzieci mają powiedzieć, co za przedmioty trzymasz w worku.

  • Opisuj wybrany przedmiot. Kiedy powiesz STOP, dzieci mogą powiedzieć, o jakim przedmiocie opowiadałaś. Wprowadzenie tej zasady pozwala uniknąć sytuacji zgadywania. W przeciwnym razie dzieci nie tyle koncentrują się na opisie obiektu, ile na tym, żeby szybciej niż inni podać nazwę przedmiotu.

  • Na przykład masz w worku książkę. Tak ją opisujesz dzieciom: Ten przedmiot jest wykonany z papieru. Składa się z wielu części. Trzymam go na półce. Mogę się z niego dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy. Co to za przedmiot? Stop.

  • Jeśli dzieci podają błędną odpowiedź, powtórz wskazówki, dając czas na pomyślenie. Możesz też dać więcej wskazówek aż do uzyskania poprawnej odpowiedzi.

  • Kiedy dzieci powiedzą, co to takiego jest, wyjmij z worka przedmiot i opisz następny.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • W worku jest widelec. Jakie mam podać cechy widelca, żebyście odgadli, co mam w worku?

 

Adaptacja 

  • Masz worek z różnymi przedmiotami. Tym razem dzieci zadają pytania, na które możesz odpowiedzieć tylko tak albo nie. Na przykład, masz w worku kapeć. Dzieci zadają pytania: Czy ten przedmiot jest z drewna? Nie. Czy ten przedmiot służy do ubierania się? Tak. W tej wersji zadania dzieci uczą się poprawnego formułowania pytań.

  • Jeżeli uznasz, że dzieci poradzą sobie, to możesz im zaproponować układanie zagadek o przedmiotach.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • słuchają opisu przedmiotu;

  • na podstawie opisu wskazują właściwy przedmiot.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder