Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem obiektu na podstawie jego cech
Kluczowe pojęcia: rozpoznawanie obiektu na podstawie jego cech
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
rozpoznawać obiekt na podstawie jego cech;
wskazywać i nazywać podstawowe figury geometryczne
.
Materiały
różne duże kształty: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt
O matematyce
Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.
Klasyfikować można według cech, które dane obiekty posiadają lub cech, których nie posiadają. Trudniej klasyfikować kiedy cecha stanowi negację. Łatwiej jest dziecku przynieść czerwone klocki, niż klocki, które nie są czerwone.
W zadaniu dzieci wskazują figurę na podstawie jej opisu.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą na dywanie. Powieś na tablicy kształty geometryczne, na przykład koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt.
Nazwij z dziećmi każdą figurę.
Wymień cechy jednego z kształtów i kiedy powiesz STOP, dzieci wskazują figurę, o której opowiadałaś. Wymieniasz, na przykład takie cechy: Ta figura ma cztery boki, wszystkie boki są takiej samej długości. Stop.
Po kilku takich doświadczeniach, jedno z dzieci może opisywać, a pozostałe wskazywać, o który kształt chodzi.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Jakie cechy trzeba podawać w opisie, żeby łatwo było określić o jaką figurę chodzi?
Adaptacja
Powieś na tablicy mniej znane kształty, w różnych kolorach i różnej wielkości. Oprócz cech typu liczba boków, wierzchołków, podawaj też kolor, czy wielkość
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
słuchają opisu figury;
na podstawie opisu wskazują właściwą figurę;
wskazują i nazywają figury geometryczne.
A website created in the WebWave website builder