28 marca 2024

Co nie pasuje?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z definiowaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: definiowanie kolekcji

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • definiować kolekcje;

  • wskazywać obiekty, które nie pasują do danej kolekcji

.

Materiały

  • różne przedmioty

 

O matematyce

  Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.

    Klasyfikowanie związane jest z rozumieniem i tworzeniem definicji pojęć oraz odróżnianiem jednych pojęć od drugich:

  • wyróżniamy cechy istotne dla danego pojęcia - dokonujemy jego analizy; każdy pies ma 4 łapy, uszy, potrafi szczekać;

  • odróżniamy cechy istotne od nieistotnych - porównywanie; psy są małe i duże, długie i krótsze, mają różne ubarwienie, różne są też ich ogony;

  • odrywamy cechy istotne od kontekstu w jakim występują - abstrahowanie; psy mogą chodzić na smyczy, mogą biegać, leżeć na kanapie albo w swoim kojcu, na początku są szczeniakami, a potem dorastają;

  • łączymy w jedno wszystko co wiemy o danym pojęciu - synteza; dzieci poznają psy, kiedy je obserwują, głaszczą, bawią się z nimi, czytają opowiadania o psach, oglądają psy w kreskówkach; 

  • odnosimy wiedzę do całej klasy obiektów - uogólnianie; to czego dowiedziały się o jednym psie dzieci uogólniają na całą klasę psów.

 

   W zadaniu dzieci określają, jakie obiekty nie pasują do danej kolekcji wyjaśniająć, dlaczego nie pasują

 

  Praca nad zadaniem       forma: cała grupa/indywidualnie

  • Połóż przed dziećmi: piłkę, kamień, patyk, liść, kwiatek.

  • Nazwij z dziećmi każdy obiekt.

  • Zapytaj, który obiekt nie pasuje do pozostałych? Dlaczego właśnie to?

  • Zaproponuj inne podobne zadania.

 

  • Dzieci wkładają do pudełka 5 obiektów, z których cztery pasują do siebie, a jeden nie pasuje do pozostałych.

  • Zamieniają się pudełkami i wskazują obiekt, który nie pasuje do pozostałych. Wyjaśniają, dlaczego.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Jak ustalaliście, co nie pasuje do pozostałych obiektów?

 

Adaptacja 

  • Proponuj podobne zadania, z innymi przedmiotami:

    • zeszyt, książka, kubek, gazeta;

    • jabłko, mandarynka, piłka, kostka do gry;

    • poduszka, pluszak, wałek do ciasta, miękka piłka;

    • słomka, kubek, piłka, butelka;

    • łyżka, butelka, słoik, butelka po lekarstwach;

    • lalka, miś, samochód, widelec;

    • garnek, kubek, szklanka, wiaderko, słoik, ołówek

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • wskazują obiekt, który nie pasuje do innych obiektów

  • ;wyjaśniają dlaczego dany obiekt nie pasuje do pozostałych obiektów.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder