Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z definiowaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: definiowanie kolekcji
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
definiować kolekcje;
wskazywać obiekty, które nie pasują do danej kolekcji
.
Materiały
różne przedmioty
O matematyce
Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.
Klasyfikowanie związane jest z rozumieniem i tworzeniem definicji pojęć oraz odróżnianiem jednych pojęć od drugich:
wyróżniamy cechy istotne dla danego pojęcia - dokonujemy jego analizy; każdy pies ma 4 łapy, uszy, potrafi szczekać;
odróżniamy cechy istotne od nieistotnych - porównywanie; psy są małe i duże, długie i krótsze, mają różne ubarwienie, różne są też ich ogony;
odrywamy cechy istotne od kontekstu w jakim występują - abstrahowanie; psy mogą chodzić na smyczy, mogą biegać, leżeć na kanapie albo w swoim kojcu, na początku są szczeniakami, a potem dorastają;
łączymy w jedno wszystko co wiemy o danym pojęciu - synteza; dzieci poznają psy, kiedy je obserwują, głaszczą, bawią się z nimi, czytają opowiadania o psach, oglądają psy w kreskówkach;
odnosimy wiedzę do całej klasy obiektów - uogólnianie; to czego dowiedziały się o jednym psie dzieci uogólniają na całą klasę psów.
W zadaniu dzieci określają, jakie obiekty nie pasują do danej kolekcji wyjaśniająć, dlaczego nie pasują
Praca nad zadaniem forma: cała grupa/indywidualnie
Połóż przed dziećmi: piłkę, kamień, patyk, liść, kwiatek.
Nazwij z dziećmi każdy obiekt.
Zapytaj, który obiekt nie pasuje do pozostałych? Dlaczego właśnie to?
Zaproponuj inne podobne zadania.
Dzieci wkładają do pudełka 5 obiektów, z których cztery pasują do siebie, a jeden nie pasuje do pozostałych.
Zamieniają się pudełkami i wskazują obiekt, który nie pasuje do pozostałych. Wyjaśniają, dlaczego.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Jak ustalaliście, co nie pasuje do pozostałych obiektów?
Adaptacja
Proponuj podobne zadania, z innymi przedmiotami:
zeszyt, książka, kubek, gazeta;
jabłko, mandarynka, piłka, kostka do gry;
poduszka, pluszak, wałek do ciasta, miękka piłka;
słomka, kubek, piłka, butelka;
łyżka, butelka, słoik, butelka po lekarstwach;
lalka, miś, samochód, widelec;
garnek, kubek, szklanka, wiaderko, słoik, ołówek
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wskazują obiekt, który nie pasuje do innych obiektów
;wyjaśniają dlaczego dany obiekt nie pasuje do pozostałych obiektów.
A website created in the WebWave website builder