Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem obiektu na podstawie jego cech
Kluczowe pojęcia: rozpoznawanie obiektu na podstawie jego cech
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
rozpoznawać obiekt na podstawie jego cech
.
Materiały
różne obrazki (karty do klasyfikowania)
O matematyce
Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.
Klasyfikować można według cech, które dane obiekty posiadają lub cech, których nie posiadają. Trudniej klasyfikować kiedy cecha stanowi negację. Łatwiej jest dziecku przynieść czerwone klocki, niż klocki, które nie są czerwone.
W zadaniu dzieci wskazują obiekt na podstawie jego opisu.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Pokaż dzieciom obrazki, na przykład: kwiat, piłka, lody, kot, chmura, jabłko. Możesz obrazki wyświetlić na tablicy interaktywnej.
Nazwij z dziećmi wszystkie obrazki.
Powiedz, że masz na myśli pewien obrazek. Powiesz jego cechy, a dzieci mają określić, co takiego masz na myśli.
Umów się z dziećmi, że mogą podawać nazwę obrazka dopiero wtedy, kiedy powiesz STOP!
Powiedz, na przykład: To jest lekkie, białe, puszyste, zimne. Stop!
Dzieci podają swoje pomysły.
Potwierdź, na przykład: Tak, lody są lekkie, białe, puszyste i zimne.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Pomyślałam o obrazku z kotem. Jakie mam podać cechy kota, żebyście odgadli, jaką kartę wybrałam?
Adaptacja
Dzieci działają w parach. Kładą 3 - 4 obrazki. Jedno dziecko wymienia cechy, a drugie określa, co to może być.
Pokaż dzieciom obrazki: kwiat, piłka, lody, kot, chmura, jabłko. Opisz wybrany obrazek: To nie jest kwiatem, ani zwierzęciem. Nie można tego zobaczyć na niebie. Nie można tym grać w „dwa ognie“. Opisy, w których pojawiają się negację są trudniejsze.
Proponuj dzieciom różnego typu zagadki, w których uczą się rozpoznawać obiekty na podstawie ich opisu, które mogą zawierać zarówno cechy, które ten obiekt posiada, jak i cechy których nie posiada. Które zawierają opisy atrybutów, ale też cech drugorzędnych. Dzieci zbierają doświadczenia, które pozwolą im definiować różne pojęcia.
Ogranicz liczbę obrazków do 3 - 4.
Wybierz obiekty, które znacznie różnią się od siebie, na przykład: kot, traktor, jabłko.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wskazują obiekt na podstawie jego opisu.
A website created in the WebWave website builder