28 marca 2024

Co jest nam potrzebne do wbicia gwoździa?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem zbiorów zamkniętych

Kluczowe pojęcia: zbiory zamknięte

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć zbiory zamknięte;

  • liczyć

.

Materiały

  • różne codzienne przedmioty, na przykład: kartka, kredki, gumka, młotek, gwoździe, guziki, spódniczka, nożyczki, igły do szycia, nici, piłka, książka, łyżka

  • 3 pudełka

  • 3 komplety puzzli (niezbyt liczne)

 

O matematyce

   Są zbiory o skończonej liczbie elementów (zbiory zamknięte). Na przykład: kolekcja klocków, z których zbudowaliśmy zamek. Dzieci powinny mieć możliwość tworzenia zbiorów zamkniętych, co sprzyja zrozumieniu pojęcia liczebność. Wyjęliśmy z pudełka wszystkie zielone klocki. To zbiór klocków. Zbiór zielonych klocków. Klocków jest siedem. Ten zbiór możemy też określić liczbą siedem. Liczba to jedno z bardziej abstrakcyjnych pojęć z jakimi człowiek ma do czynienia. W ubiegłym stuleciu L.Jeleńska pisała: „Nie ma przecież trzech stołów, na które patrzymy, jest tylko stół, stół i stół, a my organizujemy je myślą jako zaś zjednoczonego, jako trzy. Liczba jest to unitas mentalis unitatum multiplicjum (jedność myślowa wielu jedności)“ ( L. Jeleńska: Metodyka arytmetyki i geometrii w pierwszych latach nauczania, , s. 10.)

 

   W zadaniu dzieci tworzą zbiory przedmiotów, które są zdefiniowane przez wszystkie należące do niego elementy, czyli tworzą zbiory zamknięte - zbiór rzeczy potrzebnych do przybicia gwoździa do ściany, czy do przyszycia guzika do spódniczki. Wymieniają elementy, które należą do zbioru. Liczą, ile elementów tworzy całość, komplet.

  Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą w kręgu.

  • Pośrodku połóż różne przedmioty: kartkę, kredki, gumkę, młotek, gwoździe, guziki, spódniczkę, nożyczki, igły do szycia, nici, piłkę, książkę, łyżkę. Nazwij z dziećmi wszystkie te przedmioty.

  • Postaw pudełko i poproś dzieci, żeby włożyły do niego wszystkie przedmioty, które są potrzebne do narysowania obrazka. Dzieci wkładają kartkę, kredki i gumkę do ścierania.

  • Do kolejnego pudełka dzieci wkładają wszystko to, co jest potrzebne do przybicia gwoździa do ściany. Wkładają młotek i gwoździe.

  • Do kolejnego pudełka wkładają wszystko to, co jest potrzebne do przyszycia guzika do spódniczki. Wkładają spódniczkę, guziki, nożyczki, nici i igły.

  • Zapytaj: 

    • Co jest potrzebne do narysowania obrazka? Ile jest przedmiotów potrzebnych do narysowania obrazka?

    • Co jest potrzebne do przybicia gwoździa do ściany? Ile przedmiotów jest potrzebnych do przybicia gwoździa do ściany?

    • Co jest potrzebne do przyszycia guzika do spódniczki? Ile przedmiotów jest potrzebnych do przyszycia guzika do spódniczki?

 

Adaptacja 

  • Pomieszaj puzzle z trzech kompletów. Dzieci w kilkuosobowych zespołach porządkują puzzle, wkładają je do odpowiednich pudełek. Po uporządkowaniu ustalają, jaki obrazek można ułożyć z każdego kompletu puzzli. Liczą, ile jest kawałków puzzli w każdym komplecie. Puzzle nie powinny być zbyt liczne.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • tworzą zbiór przedmiotów potrzebnych do narysowania obrazka, przyszycia guzika, wbicia gwoździa;

  • ustalają, ile przedmiotów jest potrzebnych do tego, żeby przyszyć guzik, wbić gwóźdź, narysować obrazek.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder