Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem zbiorów zamkniętych
Kluczowe pojęcia: zbiory zamknięte
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
tworzyć zbiory zamknięte;
liczyć
.
Materiały
różne codzienne przedmioty, na przykład: kartka, kredki, gumka, młotek, gwoździe, guziki, spódniczka, nożyczki, igły do szycia, nici, piłka, książka, łyżka
3 pudełka
3 komplety puzzli (niezbyt liczne)
O matematyce
Są zbiory o skończonej liczbie elementów (zbiory zamknięte). Na przykład: kolekcja klocków, z których zbudowaliśmy zamek. Dzieci powinny mieć możliwość tworzenia zbiorów zamkniętych, co sprzyja zrozumieniu pojęcia liczebność. Wyjęliśmy z pudełka wszystkie zielone klocki. To zbiór klocków. Zbiór zielonych klocków. Klocków jest siedem. Ten zbiór możemy też określić liczbą siedem. Liczba to jedno z bardziej abstrakcyjnych pojęć z jakimi człowiek ma do czynienia. W ubiegłym stuleciu L.Jeleńska pisała: „Nie ma przecież trzech stołów, na które patrzymy, jest tylko stół, stół i stół, a my organizujemy je myślą jako zaś zjednoczonego, jako trzy. Liczba jest to unitas mentalis unitatum multiplicjum (jedność myślowa wielu jedności)“ ( L. Jeleńska: Metodyka arytmetyki i geometrii w pierwszych latach nauczania, , s. 10.)
W zadaniu dzieci tworzą zbiory przedmiotów, które są zdefiniowane przez wszystkie należące do niego elementy, czyli tworzą zbiory zamknięte - zbiór rzeczy potrzebnych do przybicia gwoździa do ściany, czy do przyszycia guzika do spódniczki. Wymieniają elementy, które należą do zbioru. Liczą, ile elementów tworzy całość, komplet.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą w kręgu.
Pośrodku połóż różne przedmioty: kartkę, kredki, gumkę, młotek, gwoździe, guziki, spódniczkę, nożyczki, igły do szycia, nici, piłkę, książkę, łyżkę. Nazwij z dziećmi wszystkie te przedmioty.
Postaw pudełko i poproś dzieci, żeby włożyły do niego wszystkie przedmioty, które są potrzebne do narysowania obrazka. Dzieci wkładają kartkę, kredki i gumkę do ścierania.
Do kolejnego pudełka dzieci wkładają wszystko to, co jest potrzebne do przybicia gwoździa do ściany. Wkładają młotek i gwoździe.
Do kolejnego pudełka wkładają wszystko to, co jest potrzebne do przyszycia guzika do spódniczki. Wkładają spódniczkę, guziki, nożyczki, nici i igły.
Zapytaj:
Co jest potrzebne do narysowania obrazka? Ile jest przedmiotów potrzebnych do narysowania obrazka?
Co jest potrzebne do przybicia gwoździa do ściany? Ile przedmiotów jest potrzebnych do przybicia gwoździa do ściany?
Co jest potrzebne do przyszycia guzika do spódniczki? Ile przedmiotów jest potrzebnych do przyszycia guzika do spódniczki?
Adaptacja
Pomieszaj puzzle z trzech kompletów. Dzieci w kilkuosobowych zespołach porządkują puzzle, wkładają je do odpowiednich pudełek. Po uporządkowaniu ustalają, jaki obrazek można ułożyć z każdego kompletu puzzli. Liczą, ile jest kawałków puzzli w każdym komplecie. Puzzle nie powinny być zbyt liczne.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
tworzą zbiór przedmiotów potrzebnych do narysowania obrazka, przyszycia guzika, wbicia gwoździa;
ustalają, ile przedmiotów jest potrzebnych do tego, żeby przyszyć guzik, wbić gwóźdź, narysować obrazek.
A website created in the WebWave website builder