Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków
Kluczowe pojęcia: intuicyjne rozumienie dróg, odległości i kierunków
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
określać, czy ktoś jest blisko, czy daleko od celu (misia);
wskazywać ręką kierunek, w którym trzeba pójść.
Materiały
miś
O matematyce
Obiekty służą dziecku jako punkty orientacyjne dla danej lokalizacji. Nawet niemowlęta mogą korzystać z punktów orientacyjnych, aby znaleźć lokalizację ukrytego przedmiotu. Na przykład, jeśli schowasz misia za kanapą, a dziecko będzie to widziało, może później go zlokalizować: wie, że miś jest za kanapą. W tym przypadku miś jest przedmiotem, kanapa punktem orientacyjnym, a relację między punktem orientacyjnym a przedmiotem określimy za czy z tyłu.
Dzieci łączą słowa z sytuacjami, jakie one opisują. Na przykład słowem obok opisujemy sytuację, w której obiekt sąsiaduje z innym - po jego prawej czy lewej stronie. Możesz pomóc dzieciom nauczyć się rozumienia tych słów poprzez modelowanie. Na przykład, dziecko pyta, gdzie są kredki - wskazujesz ręką i opisujesz słowami: Są na szafce obok pudełka z plasteliną.
W zadaniu dzieci określają, czy ktoś jest blisko (ciepło), czy daleko (zimno) od misia.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą na dywanie.
Poproś jedno z dzieci, żeby na chwilę wyszło z sali (poproś innego dorosłego, żeby wyszedł z dzieckiem).
Schowaj misia. Dzieci widzą, gdzie miś jest schowany.
Kolega lub koleżanka wraca do sali. Musi znaleźć misia.
Umów się z pozostałymi dziećmi, że jeżeli kolega/koleżanka jest daleko od misia to mają powiedzieć zimno, jeżeli jest blisko, to mówią ciepło. Ustal, czy mają mówić chórem, czy też po kolei określają, czy jest zimno czy ciepło.
W pewnym momencie przerwij i poproś dzieci, żeby wskazały ręką kierunek, w którym trzeba iść, żeby dojść do miśka.
Adaptacja
Zamiast ciepło - zimno dzieci mówią blisko - daleko.
Dzieci działają w parach. Jedno z nich wie, gdzie jest miś, a drugie nie wie, ale musi znaleźć misia. To, które wie określa czy kolega/koleżanka jest daleko czy blisko zabawki.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
określają, czy ktoś jest blisko, czy daleko od celu (misia);
wskazują ręką kierunek, w którym trzeba pójść.
A website created in the WebWave website builder