28 marca 2024

Ciepło - zimno

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków

Kluczowe pojęcia: intuicyjne rozumienie dróg, odległości i kierunków

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • określać, czy ktoś jest blisko, czy daleko od celu (misia);

  • wskazywać ręką kierunek, w którym trzeba pójść.

 

Materiały

  • miś

 

O matematyce

    Obiekty służą dziecku jako punkty orientacyjne dla danej lokalizacji. Nawet niemowlęta mogą korzystać z punktów orientacyjnych, aby znaleźć lokalizację ukrytego przedmiotu. Na przykład, jeśli schowasz misia za kanapą, a dziecko będzie to widziało, może później go zlokalizować: wie, że miś jest za kanapą. W tym przypadku miś jest przedmiotem, kanapa punktem orientacyjnym, a relację między punktem orientacyjnym a przedmiotem określimy za czy z tyłu.

    Dzieci łączą słowa z sytuacjami, jakie one opisują. Na przykład słowem obok  opisujemy sytuację, w której obiekt sąsiaduje z innym - po jego prawej czy lewej stronie. Możesz pomóc dzieciom nauczyć się rozumienia tych słów poprzez modelowanie. Na przykład, dziecko pyta, gdzie są kredki - wskazujesz ręką i opisujesz słowami: Są na szafce obok pudełka z plasteliną.

 

W zadaniu dzieci  określają, czy ktoś jest blisko (ciepło), czy daleko (zimno) od misia.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

 

  • Dzieci siedzą na dywanie.

  • Poproś jedno z dzieci, żeby na chwilę wyszło z sali (poproś innego dorosłego, żeby wyszedł z dzieckiem).

  • Schowaj misia. Dzieci widzą, gdzie miś jest schowany.

  • Kolega lub koleżanka wraca do sali. Musi znaleźć misia.

  • Umów się z pozostałymi dziećmi, że jeżeli kolega/koleżanka jest daleko od misia to mają powiedzieć zimno, jeżeli jest blisko, to mówią ciepło. Ustal, czy mają mówić chórem, czy też po kolei określają, czy jest zimno czy ciepło.

  • W pewnym momencie przerwij i poproś dzieci, żeby wskazały ręką kierunek, w którym trzeba iść, żeby dojść do miśka.

 

Adaptacja 

 

  • Zamiast ciepło - zimno dzieci mówią blisko - daleko.

  • Dzieci działają w parach. Jedno z nich wie, gdzie jest miś, a drugie nie wie, ale musi znaleźć misia. To, które wie określa czy kolega/koleżanka jest daleko czy blisko zabawki.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • określają, czy ktoś jest blisko, czy daleko od celu (misia);

  • wskazują ręką kierunek, w którym trzeba pójść.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder