Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od siebie
Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od siebie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
orientować się w najbliższym środowisku;
wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od siebie.
Materiały dla każdego dziecka
frotka
O matematyce
Badania rozwojowe dotyczące orientacji prawo - lewo wykazały, że dziecko nabywa tę wiedzę w dwóch głównych etapach. W pierwszym etapie wie, że istnieje boczna orientacja na podstawie pionowej symetrii ciała. Czyli gdybyśmy poprowadzili linię pionową przez środek swojego ciała, to otrzymamy dwie jego strony. Każda z tych stron ma swoją nazwę: moja prawa ręka, moje lewe oko. W codziennym życiu prawa strona dla praworęcznych jest ogólnie związana z dominującą stroną ciała. Jednak korelacja między stopniem dominacji ręki i wynikami w odróżnianiu stron prawo-lewo jest raczej niska, nawet nieistotna u dzieci dziewięcioletnich.
W drugim etapie dziecko przenosi orientację w przestrzeni na zewnątrz, na innych ludzi, na przedmioty. Dziecko rozważa perspektywy, które różnią się od jego własnej. Jest to etap rotacji, w którym odwracalność punktów widzenia odgrywa ważną rolę. Obiekty znajdują się na prawo lub na lewo we względny sposób.
Literatura
D.Elkind: Children's conception of right and left: Piaget replication study IV. "Journal of Genetic Psychology”, 99, 269-276, 1961.
N. Galifret - Granjon: Batterie Piaget-Head (Tests d'orientation droite gauche), w: Manuel pour l'examen psychologique de l’enfant, R. Zazzo (red.), Delachaux et Niestlé. s,. 49-85, Paris 1958.
M. Laurendeau & A. Pinard: Les premières notions spatiales de l’enfant, Delachaux et Niestlé. Neuchâtel, 1968
J.Piaget, Le jugement et le raisonnement chez l’enfant, Delachaux et Niestlé, Neuchâtel 1924.
W zadaniu dzieci podążają za dorosłym, wykonując określone ruchy.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Dzieci stoją jedno obok drugiego. Każdy z nich ma woreczek (klocek, kulkę z papieru). Na prawych rękach mają frotki (lub na lewych).
Najlepiej to zadanie zrealizować na podwórku lub w dużej sali.
Dzieci stoją wszystkie zwrócone w jednym kierunku. Na prawych (lub lewych) rękach mają założone frotki
Stań przed nimi, tyłem do dzieci. Też na prawą rękę załóż frotkę.
Mów co mają zrobić dzieci, na przykład:
krok do przodu,
krok do tyłu,
krok w bok,
krok w prawo,
krok w lewo,
podnieś prawą (lewą) rękę,
opuść prawą (lewą) rękę,
podnieś (opuść) prawą (lewą) rękę,
pociągnij za prawe (lewe) ucho itp.
Wykonuj ruchy razem z dziećmi tak, żeby mogły Ciebie naśladować.
Adaptacja
Załóż dzieciom frotki, na przykład na prawe ręce. Nazwij: Prawa ręka to ta z frotką. Podnieście prawe ręce. Lewa ręka to ta bez frotki. Podnieście lewą rękę.
Wykonaj to zadanie indywidualnie z dzieckiem.
Zaproponuj bardziej złożone polecenia, na przykład: podrap się prawą ręką po czubku głowy; pociągnij lewą ręką za prawe ucho itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wykonują ruchy wskazane przez doroslego.
A website created in the WebWave website builder