28 marca 2024

Cała grupa za mną!

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od siebie

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od siebie

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • orientować się w najbliższym środowisku;

  • wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od siebie.

 

Materiały dla każdego dziecka

  • frotka 

 

O matematyce

    Badania rozwojowe dotyczące orientacji prawo - lewo wykazały, że dziecko nabywa tę wiedzę w dwóch głównych etapach. W pierwszym etapie wie, że istnieje boczna orientacja na podstawie pionowej symetrii ciała. Czyli gdybyśmy poprowadzili linię pionową przez środek swojego ciała, to otrzymamy dwie jego strony. Każda z tych stron ma swoją nazwę: moja prawa ręka, moje lewe oko. W codziennym życiu prawa strona dla praworęcznych jest ogólnie związana z dominującą stroną ciała. Jednak korelacja między stopniem dominacji ręki i wynikami w odróżnianiu stron prawo-lewo jest raczej niska, nawet nieistotna u dzieci dziewięcioletnich.

    W drugim etapie dziecko przenosi orientację w przestrzeni na zewnątrz, na innych ludzi, na przedmioty. Dziecko rozważa perspektywy, które różnią się od jego własnej. Jest to etap rotacji, w którym odwracalność punktów widzenia odgrywa ważną rolę. Obiekty znajdują się na prawo lub na lewo we względny sposób.

Literatura

  1. D.Elkind: Children's conception of right and left: Piaget replication study IV. "Journal of Genetic Psychology”, 99, 269-276, 1961.

  2. N. Galifret - Granjon: Batterie Piaget-Head (Tests d'orientation droite gauche), w: Manuel pour l'examen psychologique de l’enfant, R. Zazzo (red.), Delachaux et Niestlé. s,. 49-85, Paris 1958.

  3. M. Laurendeau & A. Pinard: Les premières notions spatiales de l’enfant, Delachaux et Niestlé. Neuchâtel, 1968

  4. J.Piaget, Le jugement et le raisonnement chez l’enfant, Delachaux et Niestlé, Neuchâtel 1924.

 

W zadaniu dzieci podążają za dorosłym, wykonując określone ruchy.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

 

  • Dzieci stoją jedno obok drugiego. Każdy z nich ma woreczek (klocek, kulkę z papieru). Na prawych rękach mają frotki (lub na lewych).

  • Najlepiej to zadanie zrealizować na podwórku lub w dużej sali.

  • Dzieci stoją wszystkie zwrócone w jednym kierunku. Na prawych (lub lewych) rękach mają założone frotki

  • Stań przed nimi, tyłem do dzieci. Też na prawą rękę załóż frotkę.

  • Mów co mają zrobić dzieci, na przykład:

    • krok do przodu,

    • krok do tyłu,

    • krok w bok,

    • krok w prawo,

    • krok w lewo,

    • podnieś prawą (lewą) rękę,

    • opuść prawą (lewą) rękę,

    • podnieś (opuść) prawą (lewą) rękę,

    • pociągnij za prawe (lewe) ucho itp.

  • Wykonuj ruchy razem z dziećmi tak, żeby mogły Ciebie naśladować.

 

Adaptacja 

 

  • Załóż dzieciom frotki, na przykład na prawe ręce. Nazwij: Prawa ręka to ta z frotką. Podnieście prawe ręce. Lewa ręka to ta bez frotki. Podnieście lewą rękę.

  • Wykonaj to zadanie indywidualnie z dzieckiem.

  • Zaproponuj bardziej złożone polecenia, na przykład: podrap się prawą ręką po czubku głowy; pociągnij lewą ręką za prawe ucho itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • wykonują ruchy wskazane przez doroslego.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder