Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: kolekcje
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;
nazywać utworzone kolekcje;
Materiały
różne przedmioty, które posiadają dane cechy
dwa kosze, odpowiednio oznaczone
pudełko
O matematyce
Dzieci klasyfikują obiekty według jednej cechy, tworząc kolekcje (zbiory). Możesz wskazywać cechy, według których dzieci mają coś poklasyfikować. Na przykład pokazujesz dzieciom guziki i proponujesz: Posegregujmy je według liczby dziurek. Tutaj połóżcie guziki z jedną dziurką, to z dwiema dziurkami, a tu z czterema dziurkami. Trudniejsze są zadania, w których dzieci mają same wymyślić cechę, według której posegregują obiekty. Pokazujesz guziki i mówisz: To są guziki. Posegregujcie je tak jak chcecie.
W zadaniu dzieci sortują obiekty według podanych cech
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Utwórz dwie drużyny. Zaznacz linię startu. Obie drużyny stoją gęsiego na linii startu.
W pewnej odległości (dostosuj ją do możliwości dzieci) postaw dwa kosze - jeden zielony, drugi czerwony.
Na linii startu, pomiędzy dwiema drużynami ustaw pudełko z czerwonymi i zielonymi przedmiotami.
Dziecko, które jest pierwsze bierze z pudełka jeden przedmiot i biegnie do czerwonego lub zielonego kosza, w zależności od tego jakiego koloru jest wyjęty przedmiot. Wkłada do kosza i szybko wraca na koniec kolejki swojej drużyny. To oznacza, że może pobiec do koszy kolejne dziecko.
Na koniec przyznaj punkty za prawidłowe sortowanie. Możesz wziąć też pod uwagę (ale nie musisz), która drużyna szybciej posortowała obiekty.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Według jakich cech porządkowaliście przedmioty?
Jak sądzicie, ile przedmiotów jest czerwonych, a ile zielonych? Jak możemy to sprawdzić?
Adaptacja
Dzieci sortują obiekty według różnych cech - rodzaju, wielkości, kształtu. Musisz wtedy odpowiednio oznaczyć kosze i do pudełka włożyć przedmioty, które można poklasyfikować według wybranych cech. Nie nadużywaj klasyfikowania według koloru.
Jeśli nie wszystkie dzieci mogą brać udział w grze, ze względu na sprawność motoryczną, to zrezygnuj z gry i zaproponuj inną, bardziej przyjazną wszystkim aktywność. Albo dziecko o mniejszej sprawności uczyń sędzią. Będzie miało za zadanie ustalić, czy jego koledzy/koleżanki dobrze posortowały przedmioty.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
tworzą kolekcję rzeczy w danym kolorze.
A website created in the WebWave website builder