28 marca 2024

Bieg do kosza - gra

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;

  • nazywać utworzone kolekcje;

 

Materiały

  • różne przedmioty, które posiadają dane cechy

  • dwa kosze, odpowiednio oznaczone

  • pudełko

 

O matematyce

   Dzieci klasyfikują obiekty według jednej cechy, tworząc kolekcje (zbiory). Możesz wskazywać cechy, według których dzieci mają coś poklasyfikować. Na przykład pokazujesz dzieciom guziki i proponujesz: Posegregujmy je według liczby dziurek. Tutaj połóżcie guziki z jedną dziurką, to z dwiema dziurkami, a tu z czterema dziurkami. Trudniejsze są zadania, w których dzieci mają same wymyślić cechę, według której posegregują obiekty. Pokazujesz guziki i mówisz: To są guziki. Posegregujcie je tak jak chcecie.

   W zadaniu dzieci sortują obiekty według podanych cech

 

 

.

  Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Utwórz dwie drużyny. Zaznacz linię startu. Obie drużyny stoją gęsiego na linii startu.

  • W pewnej odległości (dostosuj ją do możliwości dzieci) postaw dwa kosze - jeden zielony, drugi czerwony.

  • Na linii startu, pomiędzy dwiema drużynami ustaw pudełko z czerwonymi i zielonymi przedmiotami.

  • Dziecko, które jest pierwsze bierze z pudełka jeden przedmiot i biegnie do czerwonego lub zielonego kosza, w zależności od tego jakiego koloru jest wyjęty przedmiot. Wkłada do kosza i szybko wraca na koniec kolejki swojej drużyny. To oznacza, że może pobiec do koszy kolejne dziecko.

  • Na koniec przyznaj punkty za prawidłowe sortowanie. Możesz wziąć też pod uwagę (ale nie musisz), która drużyna szybciej posortowała obiekty.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

 

  • Według jakich cech porządkowaliście przedmioty?

  • Jak sądzicie, ile przedmiotów jest czerwonych, a ile zielonych? Jak możemy to sprawdzić?

 

Adaptacja 

  • Dzieci sortują obiekty według różnych cech - rodzaju, wielkości, kształtu. Musisz wtedy odpowiednio oznaczyć kosze i do pudełka włożyć przedmioty, które można poklasyfikować według wybranych cech. Nie nadużywaj klasyfikowania według koloru.

  • Jeśli nie wszystkie dzieci mogą brać udział w grze, ze względu na sprawność motoryczną, to zrezygnuj z gry i zaproponuj inną, bardziej przyjazną wszystkim aktywność. Albo dziecko o mniejszej sprawności uczyń sędzią. Będzie miało za zadanie ustalić, czy jego koledzy/koleżanki dobrze posortowały przedmioty.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • tworzą kolekcję rzeczy w danym kolorze.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder