Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z rozpoznawaniem ogniwa rytmu ułożonego z przedmiotów
Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; identyfikowanie ogniwa rytmu
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
rozpoznawać ogniwo rytmu ułożonego z przedmiotów
Materiały
długi pasek papieru (1 na parę)
różne przedmioty, na przykład klocki, guziki, kartoniki o różnych kształtach, liczmany, małe figurki, kasztany i patyczki, patyczki w różnych kolorach itp. (dla każdej pary przedmioty jednego rodzaju)
patyczki (kilka na parę)
O matematyce
Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza? Zaznaczajcie powtarzające się części, na przykład patyczkami.
W zadaniu dzieci kontynuują rytm ułożony z różnych przedmiotów na bardzo długim pasku papieru. Oddzielają patyczkami poszczególne ogniwa.
Praca nad zadaniem forma: pary
Daj każdej parze dzieci długi pasek papieru, na którym będą układały bardzo długi wzór. Każdej parze daj też różne materiały - mogą być klocki, guziki, kartoniki o rożnych kształtach, liczmany, małe figurki itp.
Ułóż pierwsze trzy ogniwa rytmu. Opisz je i zaproponuj, żeby dzieci układały dalej. Może uda się zapełnić cały pasek papieru.
Pora na prezentację długich wzorów. Dzieci pokazują swoje wzory. Opisują je słowami.
Patyczkami zaznaczają kolejne ogniwa (części rytmu).
Pary zamieniają się miejscami. Będą układać wzór z innych przedmiotów.
Refleksja
Usiądźcie tak, żeby było widać wszystkie paski ze wzorami. Zapytaj dzieci:
Adaptacja
Jeżeli dzieci mają problem z tym zadaniem, to układaj wzór razem z nimi. Modeluj zachowania dzieci.
Jeżeli dzieci mają problem z rozpoznawaniem ogniwa rytmu, to zastosuj metodę “ręki i palców”.
Jeżeli dzieci potrzebują większych wyzwań, to zaproponuj bardziej złożony wzór.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
kontynuują rytm z przedmiotów;
identyfikują ogniwo rytmu
.
A website created in the WebWave website builder