02 marca 2024

Bardzo długi wzór

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z rozpoznawaniem ogniwa rytmu ułożonego z przedmiotów

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; identyfikowanie ogniwa rytmu

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • rozpoznawać ogniwo rytmu ułożonego z przedmiotów

 

Materiały

  • długi pasek papieru (1 na parę)

  • różne przedmioty, na przykład klocki, guziki, kartoniki o różnych kształtach, liczmany, małe figurki, kasztany i patyczki, patyczki w różnych kolorach itp. (dla każdej pary przedmioty jednego rodzaju)

  • patyczki (kilka na parę)

 

O matematyce

     Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza? Zaznaczajcie powtarzające się części, na przykład patyczkami.

 

   W zadaniu dzieci kontynuują rytm ułożony z różnych przedmiotów na bardzo długim pasku papieru. Oddzielają patyczkami poszczególne ogniwa.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Daj każdej parze dzieci długi pasek papieru, na którym będą układały bardzo długi wzór. Każdej parze daj też różne materiały - mogą być klocki, guziki, kartoniki o rożnych kształtach, liczmany, małe figurki itp.

  • Ułóż pierwsze trzy ogniwa rytmu. Opisz je i zaproponuj, żeby dzieci układały dalej. Może uda się zapełnić cały pasek papieru.

  • Pora na prezentację długich wzorów. Dzieci pokazują swoje wzory. Opisują je słowami.

  • Patyczkami zaznaczają kolejne ogniwa (części rytmu).

  • Pary zamieniają się miejscami. Będą układać wzór z innych przedmiotów.

 

Refleksja 

Usiądźcie tak, żeby było widać wszystkie paski ze wzorami. Zapytaj dzieci:

 

  • Który wzór najbardziej wam się podoba? Dlaczego ten?
  • Czy są jakieś wzory podobne do siebie? Które to wzory? W czym są podobne?
  • Z ilu części (ogniw) składa się wasz wzór?
  • Które wzory ułożone są z takiej samej liczby ogniw (części)?
  • Który wzór ułożony jest z największej (najmniejszej) liczby ogniw (części)?

 

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dzieci mają problem z tym zadaniem, to układaj wzór razem z nimi. Modeluj zachowania dzieci.

  • Jeżeli dzieci mają problem z rozpoznawaniem ogniwa rytmu, to zastosuj metodę “ręki i palców”.

  • Jeżeli dzieci potrzebują większych wyzwań, to zaproponuj bardziej złożony wzór.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • kontynuują rytm z przedmiotów;

  • identyfikują ogniwo rytmu

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder