14 marca 2024

Bardzo długi szalik

Dla kogo? Uczniów i uczennic z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z  rozpoznawaniem reguły rytmu; tworzeniem rytmów; rozpoznawaniem brakujących elementów rytmu

 

Kluczowe pojęcia: kontynuowanie, opisywanie, tworzenie rytmów oraz określanie brakujących elementów wzoru

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • rozpoznawać, opisywać i kontynuować rytmy, obejmujące co najmniej jeden atrybut (np. kolor, wielkość, kształt);

  • rozpoznawać regułę dla danego rytmu (np. są dwa zielone klocki i jeden czerwony, ta część się powtarza);

  • tworzyć rytmy obejmujące co najmniej jeden atrybut (np. kolor, wielkość, kształt);

  • rozpoznawać brakujące elementy w rytmie.

 

Materiały

  • duża liczba zazębiających się kostek w różnych kolorach

  • paski papieru podzielone na okienka (2 paski na dziecko)

  • kredki, klej

  • chmurki wycięte z papieru takiej wielkości, żeby można było nimi zakryć 2 - 3 okienka paska papieru (1 chmurka na parę dzieci)

 

 

O matematyce

     W pierwszych klasach szkoły podstawowej dzieci rozwijają zrozumienie powtarzalnej natury wzorów, rozpoznając, opisując i tworząc wzory przy użyciu konkretnych materiałów, takich jak zazębiające się kostki, klocki o różnych kształtach, czy kolorowe płytki.

    Uczą się rozpoznawać zmieniające się atrybuty we wzorach (np. kolor, wielkość, kształt) i rozpoznawać ogniwo wzoru (tj. część wzoru, która powtarza się). Uczą się opisywać regułę wzoru (np. opisywać to, co powtarza się we wzorze). Zrozumienie struktury wzoru pozwala dzieciom na kontynuowanie go i określanie brakujących części 

 

 

   W zadaniu dzieci tworzą wzory z zazębiających się kostek, a następnie "zapisują” swoje wzory, kolorując okienka na paskach papieru. Identyfikują również brakującej części wzoru.

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, pary, indywidualnie

  • Usiądźcie wszyscy razem. Ustal kontekst dla zadania, opowiadając na przykład następującą historię:

Babcia Zosia postanowiła zrobić na drutach długi, w kolorowe wzory szalik. Położyła na stole włóczki w różnych kolorach. Patrzy na nie i nie może się zdecydować, które kolory ma wybrać i jak ułożyć je na szaliku. Stworzymy różne wzory, z których będzie mogła skorzystać Babcia Zosia.

  • Pokaż dzieciom, jak używać mają zazębiających się kostek, aby stworzyć kolorowy wzór na szalik Babci Zosi. Zbuduj prosty wzór AB (np. niebieski klocek, zielony klocek, niebieskizielonyniebieskizielony). Ułóż 6 klocków i zapytaj:Jaki kolor będzie następny? Jak to ustaliliście? Kolejne dzieci na zmianę dodają klocki do wzoru szalika.

  • Razem głośno opiszcie powstały wzór (niebieski, zielony, niebieski, zielony, niebieski, zielony, ...). Wskazuj kolejne klocki, kiedy dzieci nazywają kolory. Zapytaj:

    • Jaka część wzoru powtarza się?

    • Ile jest niebieskich klocków w części, która powtarza się? A ile jest zielonych?

    • Jaka jest reguła tego wzoru? Jak byśmy mogli komuś krótko wyjaśnić sposób ułożenia kolorów w szaliku?

  • Pokaż dzieciom długi pasek papieru podzielony na okienka. Razem z dziećmi pokoloruj okienka tak, żeby powstał wzór taki sam, jaki ułożony z klocków.

  • Powtórz działanie. Tym razem ułóżcie bardziej złożony wzór, np. czerwony klocek, czerwony klocek, żółty klocek, czerwonyczerwonyżółtyczerwonyczerwonyżółty, ...).

 

  • Daj każdemu dziecku zazębiające się kostki, paski papieru podzielone na okienka i kredki.

  • Z klocków dzieci tworzą wzór na szalik Babci Zosi. Same decydują o długości szalika.

  • Kiedy stworzą wzór z klocków, kolorują okienka na pasku papieru (gdyby okazało się, że pasek jest za krótki, mogą skleić dwa paski w jeden).

  • Gdy dzieci stworzą wzór na pasku papieru, zapytaj:

    • Jak wyglada wzór na waszych projektach szalików?

    • Jakie są reguły waszych wzorów?

    • Jak wygląda ogniwo waszych wzorów, czyli ta część, która powtarza się?

    • Mam dwa (trzy) kolory klocków. Jakie różne wzory mogę z nich ułożyć?

  • Wszyscy razem usiądźcie w kręgu. Poproś dzieci, żeby zabrały z sobą pokolorowane paski oraz klocki.Dzieci kładą paski przed sobą.

  • Każdemu dziecku przykryj chmurką dwa lub trzy elementy wzoru na pasku papieru.Dzieci ustalają, jaka część ich wzoru została zakryta. Pokazują ją za pomocą klocków.

  • Usuwają chmurkę i sprawdzają, czy poprawnie rozpoznały zakrytą część wzoru. Powtórz zadanie, zakrywając inne części wzoru.

  • Uwaga: Nie zakrywaj chmurką pierwszego ogniwa rytmu. Dziecko powinno móc odwołać się do niego, określając zakrytą część.

 

  • Dzieci dobierają się w pary. Każdej parze daj papierową chmurkę.

  • Na zmianę zakrywają chmurką część swojego wzoru szalika. Kolega czy koleżanka rozpoznaje zakrytą część . Usuwają chmurkę i sprawdzają, czy dobrze rozwiązali zadanie.

 

 

Refleksja 

  • Z powrotem usiądźcie w kręgu.

  • Dzieci po kolei pokazują swoje wzory szalika. Głośno opisują wzór i i wyjaśniają jego regułę (np. W moim wzorze powtarzają się dwa zielone i jeden czerwony).

  • Zapytaj, dzieci, czy widzą jakieś podobne do siebie wzory szalików. Dzieci mogą stwierdzić, że te wzory są podobne, które zbudowane są z takich samych kolorów, mają tę samą długość czy zbudowane są według tej samej reguły (np. Jest raz jeden kolor i dwa razy inny kolor. I to się powtarza.). Pytaj o podobieństwa i różnice we wzorach stworzonych przez dzieci.

  • Zakryj część jednego z pasków i zapytaj dzieci, jakie kolory zakryłaś. Dzieci wyjaśniają, w jaki sposób doszły do tego, co zostało zakryte. Powtórz z innym wzorem.

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli zobaczysz, że niektóre dzieci zaczynają tworzyć zbyt złożone wzory, żeby sobie z nimi poradziły, zaproponuj prostszy wzór. Inne zaś dzieci mogą potrzebować wyzwania do tworzenia bardziej złożonych wzorów.

  • Dla niektórych dzieci trudnością może być kolorowanie okienek według ułożonego wzoru. Podejdź do takiego dziecka. Wskazuj palcem i nazywaj kolor kolejnych klocków, a dziecko koloruje kolejne okienka paska. Dziecko może też ułożyć rząd klocków wzdłuż paska papieru i kolorować okienka, korzystając z korespondencji jeden do jednego.

  • Niektóre dzieci mogą potrzebować wskazówek dotyczących rozpoznawania zakrytej części wzoru. Głośno z takim dzieckiem "przeczytaj” pierwsze ogniwa rytmu.

  • Dzieciom, które potrzebują większego wyzwania zaproponuj tworzenie bardziej złożonych wzorów, w których zmieniają się też inne atrybuty, nie tylko kolor. Na przykład, daj im klocki w różnych kolorach i w różnych kształtach. Dziecko w okienkach rysuje kształt w danym kolorze.

  • Parom takich dzieci daj dwie lub trzy papierowe chmurki, którymi zakrywają dwie lub trzy części wzoru.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • tworzą i opisują powtarzające się wzory oparte na kolorze;

  • kontynuują wzory;

  • rozpoznają ogniwo wzoru;

  • opisują regułę wzoru;

  • rozpoznają zakrytą część wzoru

  • ;wyjaśniają swoje strategie znajdowania zakrytej części wzoru;

  • porównują wzory i wyjaśniają, w jaki sposób są one podobne lub różne.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder