28 marca 2024

Jakie to jest?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z podawaniem cech obiektów

 

Kluczowe pojęcia: nazywanie obiektów i podawanie ich cech

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • nazywać wskazywane przez dorosłego obiekty i podawać ich cechy

 

Materiały

  • różne przedmioty

 

O matematyce

    Klasyfikowanie jest jednym ze sposobów na porządkowanie rzeczywistości. Polega na       dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie posegregowaniu obiektów według tych właśnie cech.

    Dziecko klasyfikuje zanim przyjdzie do przedszkola. Już niemowlę intuicyjnie rozpoznaje      przedmioty lub sytuacje w jakiś sposób do siebie podobne - to się nadaje do ssania, a to nie. Roczne dziecko wskazuje jednakowe przedmioty. Wcześnie klasyfikuje przedmioty na ładne (cacy) i brzydkie (be). Uczy się, że jedne przedmioty należą do mamy, a inne do taty (klasyfikacja ze względu na przynależność). I jak babcia dla żartów zakłada kapcie dziadka, to głośno protestuje. Wie, że do lodówki raczej nie wkłada się piłki, za to można wstawić do niej mleko (klasyfikowanie ze względu na miejsce występowania). Dziecko z koszyka, w którym są różne zabawki wybiera te przedstawiające zwierzęta.

    Żeby dziecko klasyfikowało musi dostrzegać różne cechy obiektów. Są to cechy jawne, widoczne na „pierwszy rzut oka", takie jak kolor, wielkość, kształt. A też cechy niejawne, takie których nie widać „na pierwszy rzut oka“: przynależność, miejsce występowania, zastosowanie itp

   

    W zadaniu dzieci nazywają obiekty i opisują ich wygląd, to z czego są zrobione, czyje są, jakie mają zastosowanie itp.

.

 Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Wiele razy w ciągu dnia twórz sytuacje, w których dzieci nazywają różnorodne obiekty i opisują je. Mogą opisywać ich wygląd, a też zastosowanie, czy przynależność. Wymieniają cechy, które widać, które mogą poczuć dotykając je, wąchając, a też smakując, Na przykład:
    • Popatrzcie na tego misia. Jaki on jest?
    • Co dzisiaj jedliście na podwieczorek? Jakie to było? Jaki miało smak? A jak pachniało?
    • Popatrzcie na te rośliny. Jak one nazywają się? Jak wyglądają? Powąchajcie je. Jaki mają zapach?
    • O, wiecie jak nazywa się to zwierzę? Jak ono wygląda? Jakie dźwięki wydaje? Ta krowa jest czarna w białe łaty. A czy krowy mogą inaczej wyglądać? Jak?
    • Popatrzcie co mam w torbie. Wiecie, co to jest? Jakie to jest? A do czego to służy?

 

   Adaptacja 

  • Jeśli dziecko ma problem z chwytaniem, trzymaniem, manipulowaniem przedmiotem, to przytrzymaj przedmiot blisko dziecka.

  • Jeżeli dziecko toleruje, to możesz też zapewnić mu wsparcie swoimi rękoma.Jeśli dziecko ma problem z samodzielnym sięganiem po przedmioty, to umieść je blisko niego.

  • Niektóre dzieci lepiej będą działały indywidualnie niż w grupie.Zapewnij dzieciom do swobodnej eksploracji przedmioty z różnymi właściwościami: (np. zimne/ciepłe potrawy, miękkie/twarde, gładkie/szorstkie, ciężkie/lekkie, duże/małe)

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • nazywają różne przedmioty oraz podają ich cechy.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder