Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z podawaniem cech obiektów
Kluczowe pojęcia: nazywanie obiektów i podawanie ich cech
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
nazywać wskazywane przez dorosłego obiekty i podawać ich cechy
Materiały
O matematyce
Klasyfikowanie jest jednym ze sposobów na porządkowanie rzeczywistości. Polega na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie posegregowaniu obiektów według tych właśnie cech.
Dziecko klasyfikuje zanim przyjdzie do przedszkola. Już niemowlę intuicyjnie rozpoznaje przedmioty lub sytuacje w jakiś sposób do siebie podobne - to się nadaje do ssania, a to nie. Roczne dziecko wskazuje jednakowe przedmioty. Wcześnie klasyfikuje przedmioty na ładne (cacy) i brzydkie (be). Uczy się, że jedne przedmioty należą do mamy, a inne do taty (klasyfikacja ze względu na przynależność). I jak babcia dla żartów zakłada kapcie dziadka, to głośno protestuje. Wie, że do lodówki raczej nie wkłada się piłki, za to można wstawić do niej mleko (klasyfikowanie ze względu na miejsce występowania). Dziecko z koszyka, w którym są różne zabawki wybiera te przedstawiające zwierzęta.
Żeby dziecko klasyfikowało musi dostrzegać różne cechy obiektów. Są to cechy jawne, widoczne na „pierwszy rzut oka", takie jak kolor, wielkość, kształt. A też cechy niejawne, takie których nie widać „na pierwszy rzut oka“: przynależność, miejsce występowania, zastosowanie itp
W zadaniu dzieci nazywają obiekty i opisują ich wygląd, to z czego są zrobione, czyje są, jakie mają zastosowanie itp.
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Adaptacja
Jeśli dziecko ma problem z chwytaniem, trzymaniem, manipulowaniem przedmiotem, to przytrzymaj przedmiot blisko dziecka.
Jeżeli dziecko toleruje, to możesz też zapewnić mu wsparcie swoimi rękoma.Jeśli dziecko ma problem z samodzielnym sięganiem po przedmioty, to umieść je blisko niego.
Niektóre dzieci lepiej będą działały indywidualnie niż w grupie.Zapewnij dzieciom do swobodnej eksploracji przedmioty z różnymi właściwościami: (np. zimne/ciepłe potrawy, miękkie/twarde, gładkie/szorstkie, ciężkie/lekkie, duże/małe)
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
A website created in the WebWave website builder